Grøn nøgle til knap fem milliarder kroner

Salget af nøglehulsmærkede produkter stiger og hver femte pakke pålæg, der ryger i indkøbsvognen, er mærket med det grønne nøglehul

Danskerne går tilsyneladende efter mere fedtfattigt pålæg end tidligere.

I hvert fald viser en undersøgelse, som analysefirmaet Nielsen har gennemført for Fødevarestyrelsen, at pålæg med nøglehullet oftere og oftere bliver valgt af forbrugerne.

Således er hver femte pakke pålæg, der lander i indkøbskurven, nu mærket med det grønne nøglehul, hvilket ifølge Fødevareministeriet betyder, at danskerne køber mere skiveskåret pålæg, der er fattigere på fedt end tidligere.

- Det er virkelig positivt at få bekræftet, at der er salg i at gøre det nemt at vælge sundere. Jeg er glad for, at fødevareproducenterne leverer sund mad, som forbrugerne gerne vil købe, siger fødevareminister Mette Gjerskov i en pressemeddelelse.

Minister ønsker flere valgmuligheder 

Ministeren peger dog samtidig på, at analysen viser, at der er plads til mere innovation:

- Især når det gælder sundere mad på farten og flere madretter såsom supper, wraps eller madtærter. Jeg vil gerne opfordre erhvervet til at udvikle endnu flere produkter, som kan gøre det nemmere for forbrugerne at vælge sundere

Fødevareministeriet oplyser, at analysen også konstaterer, at salget af nøglehulsmærkede produkter snart rammer fem milliarder kroner.

- Det er cirka en fjerdedel af det totale salg inden for de undersøgte produktkategorier, der kan mærkes med Nøglehullet – og en stigning på 13 procent i forhold til undersøgelsen i 2010, lyder det fra Fødevareministeriet.

Læs også