Salget af nøglehulsmærkede produkter stiger og hver femte pakke pålæg, der ryger i indkøbsvognen, er mærket med det grønne nøglehul
Danskerne går tilsyneladende efter mere fedtfattigt pålæg
end tidligere.
I hvert fald viser en undersøgelse, som analysefirmaet
Nielsen har gennemført for Fødevarestyrelsen, at pålæg med nøglehullet oftere
og oftere bliver valgt af forbrugerne.
Således er hver femte pakke pålæg, der lander i
indkøbskurven, nu mærket med det grønne nøglehul, hvilket ifølge
Fødevareministeriet betyder, at danskerne køber mere skiveskåret pålæg, der er
fattigere på fedt end tidligere.
- Det er virkelig positivt at få bekræftet, at der er salg i at
gøre det nemt at vælge sundere. Jeg er glad for, at fødevareproducenterne
leverer sund mad, som forbrugerne gerne vil købe, siger fødevareminister Mette
Gjerskov i en pressemeddelelse.
Minister ønsker flere valgmuligheder
Ministeren peger dog samtidig på, at analysen viser, at der er
plads til mere innovation:
- Især når det gælder sundere mad på farten og flere madretter
såsom supper, wraps eller madtærter. Jeg vil gerne opfordre erhvervet til at
udvikle endnu flere produkter, som kan gøre det nemmere for forbrugerne at
vælge sundere
Fødevareministeriet
oplyser, at analysen også konstaterer, at salget af nøglehulsmærkede produkter
snart rammer fem milliarder kroner.
- Det
er cirka en fjerdedel af det totale salg inden for de undersøgte
produktkategorier, der kan mærkes med Nøglehullet – og en stigning på 13
procent i forhold til undersøgelsen i 2010, lyder det fra Fødevareministeriet.