Arla tjente 2,80 kroner kiloet

Mejeriets 8.200 andelshavere fik 1,6 milliarder mere for mælken i 2011 i forhold til året før. Koncernens regnskab, som blev offentliggjort i går, viser et nettoresultat på 1,3 milliarder kroner.

Trods den økonomiske krise i Europa kunne mejerikoncernen Arla i går præsentere et 2011-resultat, hvor indtjeningen til de 8.200 andelshavere (læs: ejere) er øget med 11 procent. Omsat i mælkeafregning svarer det til en gennemsnitspris i 2011 på 2,80 kroner pr. kg mod 2,52 kroner året før.

Omsætningen steg med 12 procent til knap 55 milliarder kroner mod ca. 49 milliarder i 2010. I løbet af 2011 betalte Arla 1,6 milliarder kroner mere ud til andelshaverne end året før, og koncernens nettoresultat blev herefter 1,311 milliarder danske kroner. I 2010 var resultatet 1,268 milliarder.

- Det er et stærkt resultat i en svær tid. Først og fremmest fordi vi har forbedret indtjeningen til vores ejere til et niveau, der næsten matcher det bedste, vi nogensinde har leveret, sagde Arla Foods’ adm. direktør Peder Tuborgh i forbindelse med årsregnskabet i går blev præsenteret for Arlas bestyrelse. Disponeringen af årets resultat besluttes af repræsentantskabet på torsdag, hvor regnskabet endeligt godkendes.

Vækst uden for Europa
Selv om gældskriser og økonomisk usikkerhed har sat sine spor i europæernes indkøbsmønstre, har Arla samlet set opretholdt status quo på de europæiske markeder. Og da selskabet samtidig vundet terræn uden for Europa, især i Mellemøsten, Nordafrika, Rusland samt i Tyskland via fusionen med Hansa-Milch og opkøbet af Allgäuland-Käsereien, har det medvirket til det fornemme 2011-resultat.

- Vi har samlet set en organisk vækst på seks procent i 2011, og det må betegnes som ganske flot. Det skyldes dels generelle prisstigninger i Europa og dels øget salg uden for Europa. At vores tre globale varemærker i Arla, Castello og Lurpak alle vokser hurtigere end resten af virksomheden samlet set og dermed trækker den organiske vækst opad i Arla, er ekstra positivt, siger finansdirektør Frederik Lotz.

Væksten fortsætter
Arla's topchef Peder Tuborgh forventer, at væksten fortsætter i 2012, men ikke uden udfordringer.

- Selvom 2011 var et godt år for Arla, viste sidste kvartal et vist pres på resultaterne, hvilket afspejler en forværring af erhvervsklimaet i Europa, som er fortsat ind i 2012. Vi forventer en betydelig vækst i vores omsætning, og at koncernens indtjening vil være på niveau med 2011, dog med udsving i mælkeprisen til andelshaverne henover året, siger Peder Tuborgh.

Og målene er endnu højere på sigt. Arla's koncernstrategi har en målsætning om at nå en årlig omsætning på 75 milliarder kroner i 2015.

Læs også