Bil-test: Den nye Peugeot 5008 Van Premium 2.0 HDi er en praktisk, rummelig og velkørende bil med en kraftig og smidig dieselmotor samt et omfattende udstyr.
Landbrug FYN har haft lejlighed til at prøvekøre den nye Peugeot 5008 Van Premium 2.0 HDi, som de sidste fem uger har været Effektivt Landbrugs »Høstbil«, stillet til rådighed af Peugeot-importøren, K.W. Bruun Import A/S i Glostrup.
Konklusionen må være, at hvis man står for at anskaffe en praktisk og rummelig bil på gule plader og - som størstedelen af den danske befolkning - ikke har behov for en egentlig firhjulstrækker, så vil Peugeot 5008 være en oplagt mulighed.
Den 2.0 liters commonrail turbodieselmotor yder 150 hk og har et drejningsmoment på 320/340 Nm ved 2.000 o/min, hvilket resulterer i en tophastighed for den ikke ganske lille bil på 195 km/t og en acceleration fra 0-100 km/t på blot 10 sekunder.
Den smidige og støjsvage motor er kombineret med et præcist sekstrins gearskifte, der betjenes med en lille gearstang placeret tæt ved rat og instrumentbord.
Fly-udstyr
Gulpladebilens to sæder har mange justeringsmuligheder. Og sammen med et multijusterbart rat giver det mulighed for at indrette en god kørestilling.
Blandt det omfattende udstyr i den prøvekørte Peugeot 5008 2.0 Van Premium kan nævnes elektrisk parkeringsbremse, automatisk to-zone klimaanlæg, elruder og indklappelige elspejle, bakspejl med automatisk nedblænding, regnsensor, fartpilot, integreret radio og GPS med en stor, klar skærm, samt parkeringssensorer for og bag.
Og - som en spændende nyhed - et headup-display, hvor oplysninger om hastighed m.m. spejles op på en lille plexiglasskærm lige i førerens synsfelt, så man ikke behøver at flytte blikket fra trafikken for at se disse oplysninger. Det er udstyr, som i flere år har været i både militær- og trafikfly, og som nu ser ud til også at vinde indpas i den mere jordnære trafik.
Kører godt
Styretøjet er letgående og præcist, bremserne er kraftige og lette at dosere, og i det hele taget er køreegenskaberne glimrende.
Udsynet fra førersædet er godt - med de fordele, der følger af en relativt høj siddeposition. Og de ulemper, der følger af karosseritypen: Man kan fra førersædet ikke se bilens forende, ligesom det kan være svært, nøjagtigt at bedømme, hvor bilens bagende befinder sig. Problemer, som løses på fremragende vis med de for- og bagmonterede P-sensorer.