Mælk må aldrig blive ligegyldigt

Arlas mælk er under pres fra flere sider, lyder det fra mejerigiganten, der derfor hele lancerer nye produkter for at vinde forbrugernes gunst.

Der er angreb fra flere sider på drikkemælken i øjeblikket.

Det fortalte Mads Thygesen, kategorichef i Arla, i går under en såkaldt nyhedsbazar i København, som mejeriet arrangerer hvert år for fødevarejournalister.

Han fortalte, at flere producenter af drikkevarer satser på at sælge drikkevarer med samme sunde egenskaber som mælk.

- Det, vi ser, er, at der er mange andre drikkevarerkategorier, som rent kommercielt kommer ind på vores sendeflade. Vi ser vand og juice, som bliver beriget med alle de naturlige godheder, som man har fundet i mælken, for eksempel proteiner, sagde Mads Thygesen.

Derudover er mælken under pres, da den er rykket en tak op i kostpyramiden. Hvor anbefalingerne før gik på, at danskerne skulle drikke en halv liter om dagen, hedder det i dag en kvart liter.

Kategorichefen var kaldt ind for at fortælle, hvordan Arlas overordnede mælkestrategi er og om de konkrete planer, man har for fortsat at få forbrugerne til at drikke masser af mælk i fremtiden.

Udvikler nye produkter
En af metoderne er, at Arla vil fortsætte med at udvikle nye produkter. Ifølge Mads Thygesen er det vigtigt, at der er forskel på mælk, for her ligger der et stort potentiale. Alle forbrugere skal have hver deres mælk, lød det fra kategorichefen.

- Der er behov for at få skabt mere involvering og interesse omkring mælk. Groft sagt er der for mange der tror, at mælk er mælk, og at der ikke er nogen forskel. Det er vores opgave i industrien at sørge for, at der er forskel. Det skal vi sørge for sammen med alle vores samarbejdspartnere, sagde Mads Thygesen.

Han fortalte, at det også er en opgave at få gjort pris til en mindre parameter, når forbrugerne køber mælk i supermarkederne. Det skal ikke nødvendigvis være den billigste mælk, som forbrugeren køber, men den mælk som skaber mest værdi for kunden selv.

- Folk må forstå, at for 3,50 kr., som mælken somme tider koster ude i butikkerne, der kan vi ikke producere en liter mælk. Der har vi en opgave, sagde han.

Som eksempler på mælk, som man måske en dag i fremtiden ville kunne finde på at lancere, og som i visse målgrupper kan skabe værdi, nævnte Mads Thygesen økomælk fra et co2-neutralt landbrug, mælk specielt designet til at hælde over morgenmad, mælk med frugt, kartoner med temperaturmålere og mælk for seniorer.

Mælk med D-Vitamin
Af helt konkrete initiativer, der meget snart kommer på gaden, blev en ny mini-mælk, som indeholder D-vitamin præsenteret. Helt præcis indeholder mælken 7,5 mikrogram D-vitamin, som er det alle mellem 2 og 60 år bør have hver dag ifølge de offentlige kostanbefalinger. Mælken bliver lanceret efter opfordringer fra Fødevarestyrelsen.

- Vi må ikke komme i en situation, hvor mælk bare er mælk, og hvor det er ligegyldigt, hvorfor du drikker mælk og hvor den kommer fra. Det er mit skrækscenarie. Mælk skal altid have en mening, og det må aldrig blive ligegyldigt, hvor man får den fra, sagde Mads Thygesen.

Arlas nye minimælk med D-vitamin kommer i butikkerne fra på mandag.

Læs også