Arla klar til store investeringer i 2011

51,8 milliarder kroner forventer Arla i år, at omsætte for i 2011.

Arlas bestyrelse har i denne uge godkendt de økonomiske rammer for koncernen i 2011. Dermed er der nu sat beløb på årets investeringer, og ledelsen har fremlagt sine aktuelle forventninger til koncernens udvikling i år.

Selskabet vil i 2011 sætte kurs mod yderligere vækst gennem udvikling af globale varemærker og en mere effektiv produktion.

- Verden omkring os ændrer sig hurtigere end nogensinde før, og det er blevet sværere at se et helt år frem i tiden. Men vores mål for 2011 er klar; indtjeningen til vores ejere skal ligge højt, og vejen dertil går gennem vækst. 2011 bliver et år, hvor Arla for alvor får mulighed for at skrue op for omsætningen gennem joint-ventures, opkøb og generel fremgang på vores vækst- og kernemarkeder, siger adm. direktør i Arla Foods, Peder Tuborgh.

Øget indtjening fra globale brands
Det er dog ikke kun opkøb og nye forretningssamarbejder, der skal skabe væksten i 2011. Arla’s tre globale varemærker skal desuden øge den nuværende forretning.

- Vi har godkendt et ambitiøst marketingbudget, der skal videreføre udviklingen af vores tre globale varemærker. Allerede i år går vi efter at øge omsætningen på Arla-brandede produkter samt Lurpak og Castello med to-cifrede procentsatser globalt, siger Peder Tuborgh.

De aktuelle forventninger til 2011 er en nettoomsætning på 51,8 milliarder kroner og en Arla-indtjening på 270 øre pr. kg. mælk (sammenlignet med cirka 248 øre pr. kg. i 2010). Ved seneste offentliggjorte helårsregnskab fra 2009 lå omsætningen på 46,2 milliarder kroner.

Væksten i Arla 2011 skal blandt komme fra den nuværende forretning. Eksempelvis er den foreslåede fusion med det tyske andelsselskab Hansa Milch ikke indarbejdet.

Investeringer
Ved mødet i tirsdags godkendte Arlas bestyrelse også et investeringsbudget, der indebærer en række moderniseringer af produktionen på en række mejerier i primært Danmark, Sverige og Storbritannien. I alt er der sat 1,5 milliarder kroner af til dette.

Derudover foretages der også i 2011 investeringer på 536 millioner kroner i forbindelse med første fase af opførelsen af det nye såkaldte supermejeri ved London.

Læs også