Landbruget skal tage medansvar for samfundet
(Effektivt Landbrug) En håndbog til danske virksomheder - herunder landbrug - om social ansvarlighed er nu på gaden. Bogen kigger blandt andet nærmere på aktuelle emner så som forbrugeradfærd og etik.
En bog om social ansvarlighed - hvorfor vedkommer det landmænd? Det vedkommer landmænd, fordi man som landmand ikke alene fremstiller produkter, som forbrugerne holder nøje øje med. Landmanden spiller også en vigtig rolle i samfundet, eksempelvis når emnet er etik, det være sig i relation til dyrehold eller miljø.
- Forbrugere i dag vil vide alt, fastslår Peter Andersen, der er direktør hos forlaget Andersen, som udgiver erhvervshåndbøger og står bag den aktuelle bog om »Social ansvarlighed«.
- Forbrugerne er krævende, de vil vide, hvordan produktet håndteres, fra det bliver produceret og til det ligger på hylden eller i køledisken i butikken. Og her spiller landmænd som producenter en meget vigtig rolle, forklarer forlagsdirektøren.
Social ansvarlighed er i fokus, og måske af den grund forklares begrebet med forskellige ord, eksempelvis virksomhedsetik, virksomheders samfundsansvar, eller virksomhedens sociale ansvar.
- Der er et utroligt fokus på emnet nu. Danske virksomheder og organisationer viser stigende interesse for at tage et samfundsansvar - her er nemlig penge at tjene. Derfor mærker vi også en stigende interesse fra ledere, hovedsageligt i større private virksomheder, som ønsker at vide mere om emnet, siger Peter Andersen.
- Men den anden side af mønten er, at flere undersøgelser faktisk viser, at det i lige så høj grad handler om ikke at tabe penge på at være »socialt uansvarlig«. Men når det er sagt, handler det naturligvis også om etik og moral, og om at ansvarlighed i bred forstand er et godt signal at sende til medarbejdere, medier og kunder, fortsætter Peter Andersen.
Instituttet for Fremtidsforsknings direktør, Johan Peter Paludan, og Mette Morsing, lektor, ph.d. og leder af Center for Corporate Values and Responsibility fra Handelshøjskolen i København, er blot nogle få af de eksperter, som har skrevet artikler til håndbogen.
- Som hovedredaktører er det lykkedes os at få mere end 20 af de bedste eksperter i ind- og udland - fra forskere til praktikere med mange års erfaring - til at bidrage med deres viden og synspunkter i håndbogen, siger Mette Reissmann, der sammen med Anne-Louise Thon er hovedredaktør på håndbogen og partner i konsulentvirksomheden allinfact.
En af artiklerne i håndbogen har titlen »Når alle vinder - virksomheders samfundsansvar«. Den er skrevet af blandt andet Sune Skadegård Thorsen, der som en af de ledende eksperter i Danmark er forfatter til flere internationale bøger om emnet og har en baggrund hos Novo A/S. Artiklen handler blandt andet om, hvordan der etableres strategier, der kan virke til fordel for både virksomheden, individet og samfundet.
I modsætning til en almindelig fagbog bliver indholdet i håndbogen »Social ansvarlighed« løbende opdateret.
Derfor fås håndbogen sammen med et årsabonnement, der indeholder fire opdateringer med nye cases, metoder og teorier. Det giver lederen mulighed for at være på forkant med emner som for eksempel virksomheders og organisationers samfundsansvar, forbrugeradfærd, etiske produkttests, forbedring af PR-profil og branding samt kommunikation og mediehåndtering.
Håndbogen fås både som ringbind eller web-version inkl. fire opdateringer.