Mere optimisme omkring økonomien får kunderne til at købe flere økologiske varer, vurderer man i Økologisk Landsforening
Økologi-salget oplever i år den største vækst siden
finanskrisen.
Det vurderer Økologisk Landsforening i hvert fald.
Vurderingen er baseret på tilbagemeldinger fra dagligvarehandlen. Hos
foreningen er forventningen, at salget af øko-varer vokser med op til ti
procent i år.
- Danskerne interesserer sig mere og mere for rene og
sunde fødevarer uden rester af sprøjtegifte og en masse unødige
tilsætningsstoffer. Det er blandt andet afspejlet i en stor vækst i salget af
økologisk frugt og grønt, lyder det fra markedschef i Økologisk Landsforening Henrik
Hindborg.
Han peger samtidig på, at dagligvarehandlen også oplever
et voksende salg af økologiske æg, mejerivarer og kød i år:
- Det er udtryk for, at danskerne i stigende grad er
optagede af dyrevelfærd, når de køber fødevarer. Ved at vælge økologiske varer,
får forbrugerne netop en garanti for, at dyrene har god plads, kommer ud under
åben himmel og i det hele taget har forhold, som imødekommer deres naturlige
behov.
Henrik Hindborg mener, at salget accelerer nu, fordi danskerne
blandt andet er blevet mere optimistiske omkring økonomien.