Den sidste i rækken

(EFFEKTIVT LANDBRUG)Endnu ved ingen, hvad arven efter Massey Ferguson 4300-serien vil være. Men et er sikkert: Den vil få en plads i historien som den sidste traktormodel, der rullede ud fra den verdenskendte Banner Lane traktorfabrik i Coventry, England. Men er 4300-serien mere end blot et historisk pejlemærke?

Som et resultat af den forestående lukning af Massey Ferguson fabrikken i Coventry, England, er produktionen af 4300-serien nu flyttet over Kanalen til Beauvais i Frankrig.

Hvad vil denne opbrydning betyde for den lille, røde traktor?

På traktoren kommer der forhåbentlig ikke for mange ændringer, fordi den kompakte MF 4300 har mange fordele indenfor dens klasse. For eksempel er vores test 70 kW/95 hk MF 4355 udstyret med 24 frem- og 24 bakhastigheder, en to-hastigheds powershiftenhed, powershuttle, skrånende motorhjelm og rummelig kabine. En velegnet mellemklassetraktor til blandet landbrug.

Naturligvis er der plads til forbedringer på en række områder, og hvis MF-designerne kan rette op på nogle af disse områder, nu når traktoren er kommet til Frankrig, vil vi være blandt de første til at ønske dem til lykke. Vi kan anbefale, at man først og fremmest ser på nogle af 4300-seriens transmissionsdetaljer.

Mere om det senere. Først motoren, som i en MF 4300 er en Perkins.

Fire cylindre, fire-liters slagvolumen og en turbolader - det er de basale elementer, fra hvilke 1004TWG Perkinsmotoren genererer sine 70 kW.

Fra starten er drejningsmomentet moderat, og brændstofforbruget ved både maksimal hastighed og ved typiske brugshastigheder blev målt til at være lidt højere end gruppens gennemsnit – en følge af at tilegne motoren EU-standarder.

Et positivt punkt er det faktum, at motoren viser mere »skub« i området med høje hastigheder, hvilket giver kraftfuld kørsel. Ulempen ved dette er, at opstartsomdrejningerne er forholdsvis lave og noget, som traktorføreren bør huske. Han skal også holde øje med brændstoftanken, som med 127 liter har svært ved at holde Perkinsmotoren forsynet i ret meget længere end 7-8 timer ved tungt markarbejde. Når længere arbejdsdage er almindelige, vil vi anbefale at vælge den ekstra brændstoftank med 62 liter kapacitet for at øge effektiviteten.

Hvis der er sandsynlighed for, at traktoren skal arbejde meget i snavset miljø, er det måske bedre at holde sig til den konventionelle MF motorhjelm – på bekostning af udsynet. Et helt igennem mere »køligt« design.

Transmissionen får både gode og dårlige karakterer. Udover en 24 frem-/24 bak-gearkasse (40 km/t) som standard, byder MF også på transmissionsmuligheder som 12 frem/12 bak (uden to-hastigheds-powershift) eller 18 frem/6 bak (3/1 gear, tre områder og powershift transmission).

Når den flyttes mod »minus«, er vendegearet langsomt, men bliver hurtigere desto mere knappen drejes over mod »plus«. Fremragende! Hvorfor er der ikke flere fabrikanter, der tilbyder denne oprigtigt praktisk facilitet?

Skift på den mekaniske gearkasse sker med højre stang – hovedgear, powershift-trin og område. At finde fire hastigheder i en H-formation og to powershift trin er praktisk nok, men desværre vises ikke valg af område. For at skifte område, skal man bevæge stangen til højre i yderste position, mens man træder ned på koblingspedalen. Derefter kan traktorføreren udføre ændringen af område – ved at bevæge stangen frem eller tilbage i de yderste positioner.

Pluskarakterer til transmission skal derimod gives for de ni hastigheder i hovedområdet/hastighedsområdet, mens der tildeles minuspoint til koblingen (langt område, mangel på fri bevægelse og 16 daN pedaltryk).

Vi kan godt lide den valgfrie krybehastighed (40 frem/40 bak fra 200 meter/time) og, i det mindste i starten, valget af to pto-hastigheder (540, 540E og 1000).

Pto-akslen kan byttes – og derved kan man vælge mellem seks eller 21 noter. Pto tilkobles i øvrigt elektrohydraulisk.

Testen viste, at MF 4355 traktoren kan løfte 3.760 daN i hele liftens løfteområde (3.590 daN ved korrigeret olietryk) – et fornuftigt gennemsnit for en traktor i denne klasse, selvom 4355 skal have støtte fra to assisterende hydraulikcylindre for at opnå det. Det er dog ikke et stort problem.

Som vi er blevet vant til med MF, målte DLG et meget generøst hydraulisk output, der skulle være meget mere end tilpas til de fleste opgaver for denne traktorstørrelse. Olieflow’et fra alle spoler kan kombineres. Den største ulempe derved er, at liftarbejdet skal standses. MF begrunder dette med, at en kombination af spoleventilerne kun er påkrævet ved opgaver såsom læssearbejde, så en standsning af liften praktisk talt ikke skulle være et problem.

Det skal rimeligvis siges, at dette testresultat i høj grad skyldtes de store hjul – 440/65R28, 540/65R38, 175 cm sporvidde og 235 cm hjulbase – så alt taget i betragtning, var vi mere end tilfredse med MF 4355’erens manøvredygtighed. Udsynet er også fremragende, såvel som det nye rat-justeringssystem.

Firehjulstræk og differentialelås aktiveres elektrohydraulisk, og begge funktioner anvender 100 procent indgreb (for og bagaksler).

For så vidt angår vore ankepunkter, er vores subjektive indtryk af, at bremserne kunne trænge til en opgradering, bekræftet ved DLG testmålingerne – maksimal nedbremsning var 3,9 m/s2 og en maksimal pedalkraft var 60 daN. MF-kabinen, som for langt de fleste egenskabers vedkommende er et 4300-trumfkort. Det gælder i hvert fald for kabineadgang, overordnet kabineplads, udsyn til alle sider og valg mellem fire sæder; testtraktoren var forsynet med en luft-ophængt Grammar-stol med automatisk højde- og vægtjustering.

Der er to punkter mere. MF-skærmene kunne trænge til at være lidt større for at undgå at mere mudder finder sin vej til metalværket, og støjniveauet i kabinen trænger til at blive dæmpet. DLG-målingen med læs på var 81 dB(A). Yderligere ville en vinduesviskerhastighed og intervalindstilling heller ikke gøre noget.

Nok om det. I mange henseender tilbyder 4300 en indretning, der er over gennemsnittet. Men når den ellers perfekte kabine har fejl, lægger man mere mærke til det. Det er måske uretfærdigt, men sandt.

Så har vi 4355-traktorens trækkrogseffekt og -belastning tilbage. Trækkrogseffekt, som målt hos DLG, var tilfredsstillende i sammenligning med andre testkandidater i samme effektområde, hvorimod brændstofforbruget som indikator for den overordnede effektivitet var til den høje side. Ved en målt vægt på 4.301 kg var den tilladelige bruttovægt på syv tons og nyttelasten på 2.690 kg, hvilket er et gennemsnitniveau.

Ekstraudstyrsmulighederne er store, og på nogle designområder rager den vitterligt højt i 100 hk-gruppen, som for eksempel med justerbar responsvendegear og fremragende hydraulik.

Forbedringer? De væsentligste, som kunne gøre en virkelig forskel for traktorføreren, skulle være enten en reduktion i førstegearshastighed i transportområdet eller en nemmere områdeændring, såvel som bedre lydisolering af kabinen.

(Læs hele testen i ugens Effektivt Landbrug)

Der vil dog altid være ting, som kunne ønskes bedre, afhængig af med hvilke øjne man ser på det. Ser man på Massey Ferguson traktorprogrammet i størrelsen omkring 100 HK, så tilbyder MF her to forskellige traktorserier, nemlig den her omtalte MF 4300-serie samt den noget mere avancerede MF 6200-serie, hvor hovedparten af de »mangler«, der er på MF 4355, ikke vil optræde.

Brugeren har således mulighed for at kunne vælge den prisbillige og mere enkele MF 4300-serie eller MF 6200-serien med det hele. Det skal dog ikke forhindre udvikling og forbedring af MF 4300-serien. Derfor vil resultatet af en test som denne altid blive inddraget i de overvejelser, som produktudviklingsafdelingen arbejder med.

Med hensyn til de mere konkrete ting i testen bliver der under omtale af transmission nævnt, at der mangler indikator for, hvilket område der køres i. Dette er ikke korrekt, idet der på traktorens instrumentpanel er kontrollamper, der både viser hvilket hovedgearsområde, der er valgt, samt om der køres i høj eller lav speedshift område.

Under afsnittet omkring hydraulik er der tilsyneladende sket lidt forviklinger omkring brug af spoleventiler. MF 4355 er udstyret med to separate hydraulikpumper – en til liften og en til udvendig hydraulik. Hvis man ikke har brug for liftfunktioner, kan begge pumper kobles sammen ved at vippe et håndtag i førerkabinen. Hermed er der mulighed for at få større oliekapacitet til f.eks. læsseropgaver. Sammenkoblingen af pumperne har imidlertid ingen indflydelse på kombination af olieflow fra de enkelte spoleventiler.

Læs også