To af verdens største virksomheder indenfor deres felt – den norske producent af gødning Yara og den europæiske division af den amerikanske fødevarekæmpe PepsiCo – har startet et samarbejde om at reducere udledningerne i fødevareværdikæden.
Det fremgår af en pressemeddelelse fra Yara, der skriver, at deltagende PepsiCo Europe-landmænd vil blive udstyret med de bedste afgrødenæringsprodukter og rådgivning samt digitale værktøjer til præcisionslandbrug gennem Yara. Yara vil levere op til 165.000 ton gødning om året til PepsiCo, hvilket dækker omkring 25 procent af deres gødningsbehov i Europa i 2030.
Det nye samarbejde skal også være med til at fremme regenerative landbrugspraksisser på cirka 1.000 gårde i EU og Storbritannien på et areal på godt og vel 128.000 hektar.
Ifølge PepsiCo er aftalen et vigtigt led i drikkevarekoncernens egne klimaambitioner.
- Ved at forsyne vores landmænd med gødning, der har et lavere CO2-fodaftryk, og støtte dem til at forbedre afgrødeernæringens ende-til-ende, vil det give os mulighed for at tage et væsentligt skridt hen imod vores mål om at opnå netto nul i 2040, lyder det fra Archana Jagannathan, bæredygtighedschef hos PepsiCo Europa.
Indsatsen vil i første omgang fokusere på kartofler, som er primærafgrøden i PepsiCos forretning. Derefter vil det udvides til andre afgrøder som havre og majs.
Yara åbner første Power-to-X-anlæg