Den britiske dagligvarekæde Tesco og dets mælkeleverandører Arla og Müller UK & Ireland har lanceret et banebrydende bæredygtighedspartnerskab kaldet »Future Dairy Partnership«.
Det nye partnerskab skal transformere mejeriindustrien mod en mere bæredygtig fremtid og målet er at reducere kulstofemissionerne med 30 procent inden 2030, forbedre dyrevelfærden og beskytte naturen, mens man sikrer fødevaresikkerhed i lyset af klimaforandringerne.
Det nye partnerskab bygger på Tesco’s Sustainable Dairy Group, som omfatter 400 britiske landmænd, og initiativet vil fokusere på innovationer som metan-reducerende fodertilsætningsstoffer og andre bæredygtighedstiltag for at reducere CO2-fodaftrykket.
DLG udnævner direktør med Arla-baggrund
Landmændene vil ligeledes få et dokument med retningslinjer for bæredygtige og etiske praksisser, samtidig med at de bevarer fleksibiliteten i deres drift.
Erfaringerne, som landmændene gør sig, vil være centrale i udviklingen af partnerskabet, som også vil udgive en rapport om vejen mod en mere bæredygtig mejeriindustri. Det nye partnerskab mellem Tesco, Arla og Müller UK & Ireland understøtter et samlet mål om at handle hurtigt for at imødegå de klimamæssige udfordringer, som mejeriindustrien står overfor.
Dagligvarekæden og de to mælkeleverandører håber med partnerskabet at fremme et mere samarbejdsorienteret og bæredygtigt mejerilandskab, som gavner både miljøet og samfundet.
- Vi kan mere sammen, end vi kan alene, og med ægte samarbejde kan vi drive en transformation. Derfor byder Arla og Tesco, gennem Arlas initiering af partnerskabet, resten af mejeriindustrien velkommen til at være med på denne rejse, siger Bas Padberg, adm. direktør hos Arla Foods UK.