Salget af proteinrige mejeriprodukter har nået nye højder i det norske andelsmejeri Tine, der producerer hytteost, græsk yoghurt og YT proteinyoghurt.

Tal fra NielsensIQ viser, at salget af hytteost er steget med 76 procent de sidste to år, mens YT proteinyoghurt er steget med 193 procent og græsk yoghurt er steget med hele 276 procent.

- Forbrugerne ønsker proteinrige produkter. Det er dem, der driver udviklingen, og vi gør vores for at imødekomme efterspørgslen, siger Sigrid Svanborg, fabrikschef hos Tine Frya, i en pressemeddelelse.

For at følge med efterspørgslen har Tine allerede investeret 25 millioner norske kroner, svarende til 16,3 millioner danske kroner, i anlægget på Frya.

Investeringen stopper imidlertid ikke her, da man for at kunne øge produktionen også skal styrke teamet med flere nye medarbejdere for at holde produktionen i gang.

Tine skal derfor ansætte 17 nye medarbejdere, heraf 11 produktionsoperatører, så anlægget kan overgå til 24-timers produktion på hytteostlinjen og udvide yoghurtproduktionen til syv dage om ugen.

Derudover er det også planen at ansætte folk til vedligeholdelse, lager, kantine og forbedringsarbejde.

- Det er meget positivt, at vi får øget bemanding. Det betyder en mere stabil drift, øget kapacitet og ikke mindst, at vi kan tilbyde flere job her på Frya. Det er godt for os, der arbejder her, for lokalsamfundet – og for Tine, forklarer Sigrid Svanborg.

Business