Danske frugt- og grøntproducenter er under massivt pres. På 15 år er 60 procent af dem forsvundet, og i dag er 75 procent af grøntsagerne og 90 procent af frugter i danske indkøbskurve importeret, på trods af at et flertal af forbrugere, ifølge Madkulturen, foretrækker at købe dansk.

Den udvikling vil Dagrofa nu forsøge at vende. Med initiativet »Styrk Rødderne« sætter koncernen ind for at øge andelen af dansk frugt og grønt med mindst 10 procent inden 2030.

- Vi vil og skal vende udviklingen for produktionen og forbruget af dansk frugt og grønt i Danmark – ellers forsvinder det. Så i Dagrofa gør vi nu en ekstra indsats for, at flere kan og vil vælge den danske frugt og grønt, siger koncernchef i Dagrofa, Tomas Pietrangeli, i en pressemeddelelse.

Planen omfatter fire spor: tydeligere mærkning og kampagner, bedre aftaler med producenter, innovation af nye produkter og en politisk indsats for fair vilkår i branchen.

Initiativet lanceres under Den Nationale Grøntuge og EU’s økologiske topmøde i København, Organic Summit.

Business