Solgt for 14,4 mia.: Fonterra sælger mejeribrand til Lactalis
Det newzealandske mejeri har solgt sin forbrugerforretning til verdens største mejeriselskab, der dermed udvider markant i Oceanien, Sydøstasien og Mellemøsten.

Den newzealandske mejerigigant Fonterra har solgt mejeribrand til verdens største mejeriselskab, Lactalis. Foto: Fonterra
Den newzealandske mejerigigant Fonterra har indgået en aftale om at sælge sin globale forbrugerforretning og forbrugermærker i Oceanien og Sri Lanka samt fødevareforretningen i Mellemøsten og Afrika til Lactalis, der er verdens største mejeriselskab. Handlen inkluderer ikke Storkina, men prisen ligger på 3,8 milliarder newzealandske dollar, svarende til 14,4 milliarder danske kroner.
Det skriver Fonterra i en pressemeddelelse.
Aftalen omfatter kendte mærker som Anchor og Mainland, og som en del af aftalen vil Fonterra fortsat levere mælk og andre produkter til de frasolgte virksomheder.
Miles Hurrell, adm. direktør i Fonterra, glæder sig over salgsaftalen, som han kalder et godt resultat for mejeriet.
- Som verdens største mejeriselskab har Lactalis den skala, der kræves for at tage disse brands og virksomheder til næste skridt. Fonterra-landmændene vil fortsat drage fordel af deres succes og Lactalis vil blive en af vores vigtigste ingredienskunder, siger han i pressemeddelelsen.
Lactalis’ adm. direktør Emmanuel Besnier er ligeledes tilfreds med aftalen, da man styrker sin position i vigtige områder.
- Med denne overtagelse styrker vi vores strategi betydeligt i Oceanien, Sydøstasien og Mellemøsten. Kombinationen af Fonterras forbrugerforretning og markedsledende brands med vores eksisterende tilstedeværelse i Australien og Asien vil give Lactalis mulighed for yderligere at styrke sin position på nøglemarkeder, siger han.
Handlen forventes at blive gennemført i første halvdel af 2026, forudsat aktionærernes og myndighedernes godkendelse.