Arla forbereder sig på fattigere forbrugere

Der er en fortsat ubalance i markedet for mælk og mælkeprodukter. Arlas finansdirektør forventer dog, at ubalancen ikke vil blive løst ved et stigende udbud, men af en faldende efterspørgsel.

Arla kan præsentere rekordomsætning i sit halvårsregnskab. En omsætningsfremgang, der primært er båret frem af inflation, der får fødevarer som ost og mælk til at stige kraftigt i pris. Foto: Claus Haagensen I 2018 indgik Arla og den amerikanske kaffekæde Starbucks en ny aftale, der rækker hele 21 år frem, der dengang gav Arla licens til at producere og sælge mælkebaserede kaffedrikke fra Starbucks. 2021-produktionen var mere end 100 millioner enheder større end i 2019. Starbucks-samarbejdet har stået på siden 2010, og produktionen er blevet udvidet fra Esbjerg Mejeri til et mejeri i Saudi-Arabien. Foto: Starbucks Mejerigiganten er ved at få færdiggjort flere af sine investeringer, man har været i gang med i første halvår. Det drejer sig blandt andet om et pulvertårn på anlægget i Pronsfeld, Tyskland, et opdateret produktionsanlæg i Bahrain og øget mozzarella-kapacitet i Danmark. Foto: Arla

Når forbrugerne rundt om i verdens supermarkeder skal putte mælk i indkøbskurven, er der en stigende risiko for, at mælken kommer fra et discountbrand frem for danske Arla.

Inflationen presser folk på pengepungen, og det er i særdeleshed en udfordring, som den danske mejerigigant er opmærksom på. Det fortæller finansdirektør Torben Nyholm til Effektivt Landbrug i forbindelse med Arlas halvårsregnskab.

Vil du læse mere?

Prøv 30 dage for 30 kr.

Dette indhold er forbeholdt vores abonnenter, men du kan få adgang på få minutter, med online abonnement.

Allerede abonnent?

Læs også