Plantebrandet Jörd under Arla lancerer nu et økologisk syrnet havreprodukt som alternativ til yoghurt.
Det danske brand Jörd har udviklet et økologisk syrnet havreprodukt som alternativ til yoghurt, skriver Jörd i en pressemeddelelse.
Produktet lanceres med smag af vanilje eller jordbær.
De to nye syrnede havreprodukter kan fra denne uge findes i de danske supermarkeders kølediske, og produktet er målrettet til personer, der generelt spiser plantebaseret.
- Vi kan se løbende i vores undersøgelser, at flere og flere danskere får øjnene op for plantebaserede produkter, og især havredrik har vundet indpas i de danske køleskabe. Derfor er vi glade for at kunne udvide vores plantebaserede sortiment og tilbyde to nye, syrnede havreprodukter til dem, der savner et alternativ til yoghurt, siger Jan Borup Jensen, global brand manager hos Jörd.
Vi kan se løbende i vores undersøgelser, at flere og flere danskere får øjnene op for plantebaserede produkter, og især havredrik har vundet indpas i de danske køleskabe
Jan Borup Jensen, Global Brand Manager hos Jörd
Produkterne er lavet med økologiske ingredienser, og havren kommer fra nordiske gårde. Havreprodukterne har en blød og cremet konsistens, da de er tilsat syrningskulturer. Og så er de fri for kunstige smags- og farvestoffer.
- Syrningskulturerne, som er i vores nye havreprodukter, giver en frisk og syrlig smag, som skaber en skøn smagsmæssig kontrast til sødmen fra enten jordbær eller vanilje. Vores nye produkter giver derfor nye muligheder for både de danskere, der allerede er bekendte med plantebaserede produkter, og dem der har lyst til at prøve noget nyt, siger Jan Borup Jensen.
Jörds syrnede havreprodukter med jordbær kan findes i køledisken i Rema 1000 fra denne uge. Over de kommende uger kan jordbærvarianten også købes i en række af landets øvrige supermarkeder, mens vaniljevarianten rammer supermarkederne i løbet marts.
De syrnede havreprodukter kommer til at blive solgt i bøtter med 400 gram.
I Jörds plantebaserede serie finder man desuden to forskellige havredrikke og Jörd Spreadable, som er et smørbart produkt lavet på nordisk havre og raps. Fælles for produkterne er, at de er baseret på økologiske råvarer fra den nordiske natur.
Arla fastholder forventninger til plantesatsning trods tocifret millionunderskud
Marked i vækst
Markedet for plantebaserede drikke, der minder om mælk, er i vækst på flere vestlige markeder, men i sommer viste det offentliggjorte regnskab, at Jörd International fortsat havde et underskud i den tocifrede millionklasse.
Bruttofortjenesten rundede sidste år et minus på 47,5 millioner kroner mod et minus på 43,3 millioner kroner i 2020.
Adm. direktør Christian Fischer sagde dog, at resultatet var gået nogenlunde som forventet, og at det fortsat er værd at investere i plantedriksafdelingen.
- Vi er overordnet tilfredse med resultatet, som er forventet de første år med nye brands, som skal markedsføres. I det seneste regnskabsår indgår også lanceringen af Jörd i Storbritannien (...) Investeringen er forsat pengene værd, og det er en investering i fremtiden, da det er forædlede produkter. Markedet for plantedrikke er fortsat under udvikling og vækst. Jörd leverer markedsandele som forventet og er en del af Arlas langsigtede strategi, sagde Christian Fischer dengang til Effektivt Landbrug Business.
Markedet for plantedrikke er fortsat under udvikling i Danmark og i Europa. I 2014 udgjorde markedet for plantebaserede såkaldte »mælkealternativer« i Danmark 6.000 tons, hvilket i 2019 var steget til 17.000 tons.
Frem mod 2025 forventes en årlig vækst på 25 procent, hvilket giver 53.000 tons, svarende til otte procent af markedet for mælk og plantebaserede mælkealternativer.