Løgumkloster-baserede maskinhandler M.Poulsen/Løma har gjort hverdagen og arbejdsgangen nemmere gennem digitalisering, der klarer alt fra ordrehåndtering til tidsregistrering. Og det har gavnet virksomheden, lyder det fra medejeren.
Tid er penge, lyder ordsproget. Men det er også de fleste virksomheders virkelighed. Spilder man for meget tid, spilder man dermed også for mange penge.
Derfor besluttede virksomheden M. Poulsen/Løma i Løgumkloster, der er kendt for at importere Sany-maskiner i Danmark, sig for at gøre noget ved problemet ved at skaffe nogle digitale løsninger til maskinhandleren.
Medejer Trine Nymark Nielsen mener, at man som moderne virksomhed gerne vil optimere og effektivisere, så det gavner virksomheden såvel som medarbejderne.
- Vi har mange ansatte i varierende ansættelsesforhold med forskellige baggrund, alder og kompetencer. Det betyder, at en opgave lavet med »pen og papir« tidligere var mange hoveder og hænder igennem, inden den blev til en faktura, siger Trine Nymark Nielsen i en pressemeddelelse og fortsætter:
- Typisk startede opgaven hos montøren, der skrev en arbejdsseddel, som gik videre til værkføreren, der sendte sit papir til den reservedelsansvarlige, der til slut sendte sin udgave til bogholderiet til fakturering. Det gav mulighed for fejl og forglemmelser og blev samtidig oplevet som frustrerende og tidskrævende for den enkelte, der allerhelst bare ville ud at lave de spændende arbejdsopgaver.
Nyt partnerskab skal øge landbrugets digitalisering
Digitalisering blev svaret på M. Poulsen/Lømas udfordringer, og Trine Nymark Nielsen begyndte at undersøge markedet for udbydere af digitale løsninger.
Om Poulsen/Løma
Maskinhandleren Poulsen/Løma er dansk importør og forhandler af Sany samt forhandler af mærkerne JCB, Storti, Deutz-Fahr.
Virksomheden blev etableret i 2011 af Mogens Poulsen under navnet M. Poulsen Maskinservice. I 2021 købte Mogens Poulsen maskinforretning Løma fra 1959, og sammen blev det til M. Poulsen/Løma.
Maskinhandleren ledes i dag af parret Mogens Poulsen og Trine Nymark Nielsen og har 43 ansatte.
En tydelig forskel
- Efter lidt research fandt jeg ud af, at det ville kræve måske fem-seks forskellige systemer og programmer for at dække et behov som vores. Vi ville nemlig gerne kunne styre både vores projekter/timer, vores lager, vores økonomi og vores fakturering på en mere overskuelig måde, forklarer Trine Nymark Nielsen.
Løsningen kom fra Webhuset Ballum, der har specialiseret sig i digitaliseringsværkstøjer tilpasset den enkelte virksomheds behov. Dit-system, som det hedder, er lavet med de mest basale ordrehåndteringsfunktioner, som alle virksomheder har behov for.
Ny importør har store planer med kinesisk maskinkæmpe
Hertil kan man både tilkøbe add-ons og få specialudviklet funktioner, hvis man har særlige ønsker, eller virksomheden får andre behov i fremtiden. Det kan gøres nemt, fordi det er Webhuset Ballums egne udviklere, der står bag systemet. Og Dit-system blev et klart vendepunkt for maskinhandleren.
- Det har taget os cirka to måneder at integrere systemet i virksomheden. Det har været et godt samarbejde mellem Webhuset Ballum og os, for vi har fået et system designet til vores behov. Og selv om vi stadig er i gang med omstillingen, har det ikke givet nogle større udfordringer for medarbejderne. De har alle haft ja-hatten på fra starten, for systemet er superintuitivt og kan tilgås fra både pc, Ipad og mobil. Det giver den enkelte en stor frihed, letter arbejdsgangen og frigør rigtig meget tid. Og tiden er den jo vigtigste ressource, vi har, lyder det fra Trine Nymark Nielsen.
Selv nævner hun øget kundetilfredshed, besparelse af tid, større arbejdsglæde og øget bundlinje som følge af øget digitalisering.
I sit seneste regnskab havde M.Poulsen/Løma et overskud på 1,8 millioner kroner.