Diget Maskinstation fik overskud efter digitalisering

Maskinstationsejer Mogens Sørensen er begejstret for sit CustomOffice-system på Diget Maskinstation i Dronninglund. – Jeg sparer en masse papirarbejde og har fået meget bedre overblik, siger han.

Hos Diget Maskinstation klarer indehaver Mogens Sørensen hele administrationen af 18 faste medarbejdere fra ordremodtagelse til endelig fakturering hos kunderne med CustomOffice.

- Du skulle lige vide, hvilket arbejde, det var førhen med at samle og tyde timesedler, der nogle gange var udfyldt med arbejdshandskerne på. Nu er det blevet meget nemmere for alle parter og jeg sparer en masse telefonopringninger med opklarende opkald og så videre, siger Mogens Sørensen fra kommandocentralen, maskinstationens kontor, hvor han har sit fuldt integrerede CustomOffice-system på sin computer.

Et system, som kan foretage analyser af den enkelte maskiner, traktor og arbejdsydelse, der tilbydes kunderne. Det bliver tydeligt, hvor maskinstationen tjener penge og hvor der spildes penge og arbejdstid.

Er Mogens Sørensen borte fra sit skrivebord, kan han også klare det fra sin smartphone. Herfra kan han hele tiden både styre og tilrettelægge alle medarbejdernes arbejdsopgaver.

- Det er et utroligt enkelt og brugervenligt system. Det hele fremgår her på kalenderen, viser han på sin computer, hvor han hele tiden kan se alle medarbejdernes arbejdsopgaver. Det er en kæmpe fordel i det daglige.

- Vi begyndte med CustomOffice i marts 2019 og jeg må sige, det er et super godt system. Man kan sige, det hele er blevet meget mere ærligt, både i vore egne antagelser om det, vi udfører og overfor kunderne, hvor det hele nu er dokumenteret i effektivt arbejde. Jeg synes, det er et fantastisk system og har givet mig langt mere overblik og især gør det mit arbejde på kontoret med planlægning, ordremodtagelse og fakturering langt nemmere.

- Og så spiller systemet sammen med bogføring og regnskab, og selv min revisor synes, det hele er blevet meget nemmere, lyder det fra Mogens Sørensen.

Digitale maskinstationer forbedrer indtjeningen

- Det er egentlig meget enkelt. Et godt sted at begynde er at holde overblik og optimere tidsforbrug, forklarer bestyrelsesformand Jens Hedegaard fra Gazelle-virksomheden CustomOffice i Viborg, der siden oprettelsen i 2015 har leveret IT-løsninger til blandt andet maskinstationer.

»Den Digitale Maskinstation«, er et enkelt system, som er let at betjene for medarbejdere, maskinstationsejer og kunder. Det giver et overblik over virksomheden og over dagens arbejde og man minimerer spildtid.

- Med CustomOffice er der nu en nem og ukompliceret mulighed for at foretage vigtige analyser af den enkelte maskiner, traktor og arbejdsydelse, der tilbydes kunderne. Det bliver tydeligt, hvor maskinstationen tjener penge og hvor der spildes penge og arbejdstid. Alt dette kommer nærmest af sig selv når medarbejderne bruger mobilen, fortæller Jens Hedegaard.

Han har kigget i tal fra knapt 150 maskinstationsvirksomheder med offentlig tilgængelige regnskaber, hvoraf 32 har anvendt CustomOffice i flere år.

- Jeg synes det er opsigtsvækkende, at de digitale maskinstationer har forbedret indtjeningen i forhold til tidligere år. Henholdsvis 46,4 procent bedre (16 anvendte CustomOffice fra 2017) og 50,9 procent (16 anvendte CustomOffice fra 2018). En fremgang, som langt overstiger, hvad det store flertal af de undersøgte maskinstationer viste.

- Det fortæller mig, at der er både et forbedret arbejdsmiljø, større kundetilfredshed og en generel optimering af maskinstationens drift ved at anvende et enkelt og brugervenligt digitalt værktøj som CustomOffice, siger Jens Hedegaard.

Læs også