Danske Svineproducenter savner dokumentation fra Dyrenes Beskyttelse i sag om etagehøjder på svinetransporter
Det er sagt før og vi siger det igen: Der er ingen evidens og fagligt belæg for, at det er bedst for grisene at blive transporteret med øgede etagehøjder i forhold til de nuværende.
Det siger chefkonsulent Martin Berthelsen, Danske Svineproducenter, som reaktion på en pressemeddelelse fra Dyrenes Beskyttelse. Her påpeges det, at de kommende nye krav om etagehøjder gavner dyrevelfærden og er videnskabeligt funderet.
- Det har ganske enkelt ikke noget på sig. Det er forkert og vi mangler faglig dokumentation for Dyrenes Beskyttelses påstande.
- Fakta er, at forskere fra Aarhus Universitet har undersøgt transport set i relation til højder ved grise på henholdsvis 60, 70, 80 og 90 centimeter. Konklusionen er, at der ikke er nævneværdig bedre dyrevelfærd ved nogle af højderne. Men det passer selvfølgelig ikke så godt til den fremherskende holdning og tro i Dyrenes Beskyttelse.
Forkerte påstande
Martin Berthelsen hæfter sig ved Dyrenes Beskyttelses udtalelser om, at Danske Svineproducenter finder beskyttelse af smågrise under transport overflødig.
- Vi finder på ingen måde beskyttelse af smågrise under transport overflødig, men vi ønsker, at man forholder sig til konkret viden. Forskere har konkluderet, at øgede etagehøjder ikke gavner dyrevelfærden, og at det i øvrigt er i strid med EU´s regler om varernes fri bevægelighed.
Det fremgår af pressemeddelelsen fra Dyrenes Beskyttelse, at Højesteret allerede har afgjort, at lignende minimumskrav til større grise er lovlige at indføre.
- Her er ingen dokumentation for, hvilken dom og fra hvornår. Der er tvært imod tidligere retssager, der viser, at tidligere dansk regulering af transport af grise har været i strid med EU-lovgivningen, og at EU-domstolen har underkendt flere af disse regler og opstillet klare krav til gyldigheden af fremtidige regler.
Landsforeningen opfordrer derfor Fødevareudvalget til at se på bekendtgørelsen igen for at sikre overensstemmelse med nuværende EU-lovgivning.