Bæredygtighed er en hjørnesten i ny DLG-strategi
Fremtidens forretning skal bygges op omkring bæredygtige løsninger. Det er budskabet fra DLG, der forleden offentliggjorde sin nye koncernstrategi, Creating the Future 2030. DLG er repræsenteret på Det Sønderjyske Fællesdyrskue i Aabenraa, hvor DLG Sydjylland er blandt udstillerne.

DLG´s hovedkontor i Fredericia. DLG er også repræsenteret blandt udstillerne på Det Sønderjyske Fællesdyrskue i Aabenraa, hvor DLG Sydjylland er blandt udstillerne. Arkivfoto
Frem mod 2030 vil DLG fortsætte de seneste års vækst og investere betydeligt i bæredygtige løsninger.
Den nye strategi, Creating the Future 2030, bygger videre på den seneste strategiperiode, hvor DLG-koncernen forbedrede sin indtjeningsevne og finansielle nøgletal.
Det solide fundament bygger DLG videre på med Creating the Future 2030, der sætter den strategiske retning for, hvordan koncernen skal udvikle sig de kommende år.
- Det er nu, vi skal definere fremtidens DLG-koncern. Vi skal fortsætte væksten, men på en ansvarlig måde. Creating the Future 2030 er en strategi, som i høj grad er drevet af værdier og et ønske om at tage samfundsansvar, men hvor vi samtidig stræber efter at fortsætte den positive udvikling, der har været i forretningen de seneste år, siger bestyrelsesformand Niels Dengsø Jensen.
Fremtidens forretning er bæredygtig
Bæredygtighed er en kommerciel mulighed for DLG, og det skal være en hjørnesten i forretningen i fremtiden.
Derfor vil koncernen over de kommende år fortsætte med at udvikle forretningen og servicere de eksisterende behov i markedet, men samtidig sætte sig i førersædet inden for bæredygtighed. Det er ambitionen, at DLG vil investere to milliarder kroner i den bæredygtige omstilling frem mod 2030.
- Vi skal investere endnu flere penge, kompetencer og mere tid, end vi allerede har gjort, i nye produkter og produktionsformer indenfor alternative proteiner, inputprodukter til planteavl og grønne energiformer. På den måde løfter vi både DLG’s og vores mange kunders indtjeningspotentiale, mens vi samtidig bidrager til den bæredygtige omstilling. Der er brug for handling og løsninger, og her ser vi os selv som en central aktør, siger Group CEO Kristian Hundebøll.
Da DLG offentliggjorde bæredygtighedsplanen, Zero, i 2021 forpligtede koncernen sig samtidig til at opfylde Paris-aftalens mål om at begrænse den globale temperaturstigning til 1,5 grader. Det skal bl.a. ske ved at omstille til grøn elektricitet og fremme brugen af vedvarende energiformer.
I foråret 2022 har DLG tilsluttet sig Science Based Targets Initiative og indsendt en ansøgning for at få målene valideret.
Markedsleder i Europa
DLG omsatte i 2021 for 59 milliarder kroner og mere end to tredjedele af omsætningen blev genereret uden for Danmarks grænser.
Koncernens aktiviteter er primært fødevarerelaterede, mens 40 procentkommer fra salg af energiprodukter og byggematerialer (tidligere Energy & Retail) – et forretningsområde der tegnede sig for 80 procent af indtjeningsvæksten i den seneste strategiperiode og dermed har været en betydelig vækstmotor for koncernen.
Både salget af energiprodukter og byggematerialer har primært sit udgangspunkt i Tyskland, som er DLG-koncernens største marked. I 2022 forventes omsætningen på det tyske marked at runde 40 milliarder kroner.