bannerPos

Faste brændstofpriser giver budgetsikkerhed

Torben Kamp, Skamstrup Maskinstation, har valgt at fastlåse sin brændstofpris i to år – en periode han gerne så endnu længere. Arkivfoto

AF: JOHN ANKERSEN

REDAKTØR, LANDBRUGSYD
11-05-2020 14:05
Hos Skamstrup Maskinstation nær Varde har indehaver Torben Kamp valgt at fastlåse sin brændstofpris to år frem – en løsning, han ser som en budgetsikkerhed i virksomheden, hvor netop brændstofforbruget udgør en betydelig del.

- Lås prisen på brændstoffet fast i op til to år mod betaling af en ekstra præmie på nogle få øre pr. liter brændstof. Sådan lyder tilbuddet fra olieselskabet Q8 Danmark, der i stil med andre olieselskaber tilbyder landmænd, maskinstationer og en række andre erhverv aftaler med fastlåste brændstofpriser.

Og det var netop muligheden for en fastlåst brændstofpris i to år, der fik Torben Kamp til at lave en aftale om fastpris. Han er indehaver af Skamstrup Maskinstation i Nordenskov nær Varde, og i hans virksomhed er brændstofforbrug – og dermed brændstofpriser – af afgørende betydning:

- Grunden til, at jeg har valgt en aftale med at låse brændstofprisen to år frem, er budgetsikkerhed, forklarer Torben Kamp, der udmærket er klar over, at han kunne have opnået en endnu bedre brændstofpris, hvis han havde ventet.

For siden aftalen blev lavet, har olieprisen kun kendt én vej – nedad. I første omgang som følge af olieproduktionsstriden mellem Rusland og Saudi Arabien, og senest Corona-krisen nu hér, hvor nedlukninger globalt som herhjemme har betydet langt mindre produktion, transport og kørsel, og dermed faldende olieforbrug.

-  Jeg ramte måske ikke det bedste tidspunkt at fastlåse, erkender Torben Kamp med henvisning til den efterfølgende corona-krise og dens indflydelse på olieprisen.

 Gerne længere periode

Det gælder om at følge markedet, og hvad man betalte for olien tidligere – og så ellers slå til, når man vurderer, at prisen er rigtig.

Med et årligt forbrug på 1.200 tons dieselolie og senest en ekstra energiafgift på 300 kroner pr. tons er det rigtig mange penge, der er i spil for Torben Kamp, der har beregnet, at dieselolie udgør omkring 11-13 procent af hans nettoomsætning i hele virksomheden, der foruden en maskinstationsdel også tæller en entreprenørdel.

Og netop derfor spiller budgetsikkerheden en stor rolle for Torben Kamp, der er glad for, at Q8 Danmark giver mulighed for at låse brændstofprisen i to år – en periode, han gerne så kunne blive endnu længere:

- Jeg kunne sagtens tænke mig at låse i en endnu længere periode – en 3-4 år frem.

 Et godt kort

Jørgen Overgaard er sælger og rådgiver hos olieselskabet Q8 Danmark, og han har mange års erfaring inden for brændstofsalg til blandt andet landbruget og maskinstationsbranchen – herunder Skamstrup Maskinstation.

Han er enig med Torben Kamp omkring især budgetsikkerheden i forbindelse med fastlåsning af brændstofprisen. For der er flere fordele ved at kende sin brændstofpris et godt stykke ud i fremtiden:

- Det var det, som det startede på oprindeligt, forklarer Jørgen Overgaard, der tilføjer, at muligheden for at låse sine brændstofpris fast har været kendt længe, men især blevet aktuelt nu med de ekstremt lave oliepriser.

Flere fordele

Han ser flere fordele ved at låse og dermed kende sine brændstofpriser et godt stykke ud i fremtiden:

- Det er en god periode at gøre det i. Det er også et godt kort over for banken, at man kan vise dem, at man har styr på sine omkostninger omkring brændstof. Det giver sikkerhed i budgettet, konstaterer Jørgen Overgaard, der har oplevet, at rigtige mange landmænd og maskinstationer har dækket sig ind i 1-2 år frem.

En udvikling, som han tror vil fortsætte – ikke mindst med den prisudvikling, som olien har undergået på det seneste. Han kan sagtens følge Torben Kamp´s tanker omkring muligheden for en længere binding på 3-4 år.

-  Det er ingen fjern tanke med længere perioder, lyder det fra Jørgen Overgaard, der også tror, at udviklingen vil gå i den retning.

john@landbrugsyd.dk
tlf.: 76 60 30 44

Noteringen falder igen-igen

Noteringen for slagtesvin falder igen med 30 øre, og er nu på 11,10 kroner, selv om coronanedlukningen af Europa ser ud til snart at være et overstået kapitel.

Nu skal der forskes i loftshøjden på svinetransporter

Lovgivningen kræver at smågrises velfærd tilgodeses - også under transport. Et af elementerne heri er loftshøjden i bilerne. Der eksisterer imidlertid ingen videnskabelig dokumentation for, hvad loftshøjde betyder for grisene. Det skal et nyt forskningsprojekt give viden om.

Helms forbereder generationsskifte

I løbet af de næste tre år vil der blive gennemført et generationsskifte hos Helms TMT, fortæller den nuværende frontfigus, Kristian Helms.

GPS skal guide til fleksibel naturpleje

60 kreaturer har fået GPS-halsbånd på for at hjælpe Landbrugsstyrelsen med at finde vej til mere fleksible og attraktive tilskudssystemer til naturpleje.

Fik minister i tale om §3-forbud og efterafgrødekrav

Fælles for §3-dyrkningsforbuddet og det fremrykkede efterafgrødekrav er, at nogle landmænd oplever det, som om de får en stor økonomisk øretæve og usikkerhed om fremtiden, lyder det fra SLF, der forleden gik til miljøministeren med urimelighederne.

Overvældende tilslutning til Hobro Dyrskue

Der er tilmeldt 34 katalognumre til den første digitale udgave af Hobro Dyrskue. - Det er helt overvældende, lyder det fra arrangørerne.

Den danske foodservicebranche er på vej tilbage

Salget af Arla Pro-produkter er fordoblet, siden coronakrisen var på sit højeste tilbage i marts måned, og de seneste to uger er efterspørgslen steget med 30 procent. Det vidner om en foodservicebranche, som er på vej tilbage, lyder det fra Arla Pro.

Sæd-smitte fra Mors 2 afkræftes

Analyse afkræfter, at sæd fra Mors 2 har været kilden til PRRS i to produktionsbesætninger.
Side 1 af 1852 (37032 artikler)Prev1234567185018511852Next