Økologi kendes næsten ikke i Japan

Japan har ingen lovbeskrivelse af økologisk produktion og forbrugerne har stor tilfredshed med og tillid til de japansk producerede fødevarer. – Men økologi kommer nok frem om nogen år og så står vi fra dansk mejeribrug stærkt, vurderer Carsten Nielsen fra Arlas Tokyo-kontor.

Både Dannebrog og en dansk ko er fremme på Arlas Tokyokontor, hvor Carsten Nielsen her er sammen med to af de i alt otte ansatte. Japansk mælkeproduktion – her fra Effektivt Landbrugs besøg i sidste uge på et topmoderne kvægbrug med malkekarrusel – er meget velanset hos de japanske forbrugere, som gerne betaler merpris for japansk ost og smør. Tokyo i sidste uge hvor 30 millioner bor og arbejder i nok verdens reneste og mest velfungerende by. De travle japanere køber en stor del af deres mad i convenience-butikker som for eksempel 7-Eleven. På en motorvejs-rasteplads nord for Tokyo: Bemærk det håndskrevne skilt til venstre. Dagens tilbud er en Ham & Maribo Cheese-sandwich. Kunderne ved næppe, hvor Maribo ligger henne i verden. Carsten Nielsen fra Arla Foods Tokyokontor understreger, at dansk landbrug hjælper den japanske mælkeproduktion med at blive effektiv. – Vi ser det ikke som en direkte konkurrence, da japansk osteproduktion er meget lille, fortæller han. Her en japansk mælkeproducent nord for Tokyo. De travle japanere spiser meget ude på små, hurtige spisesteder. Og det er nemt at vælge, da alle retter er udstillet ud til gaden – i meget naturtro plastik-modeller.
Økologi efterspørges ikke i Japan. Og det ændrer sig ikke på kort sigt, vurderer Carsten Nielsen, der er Arlas salgsdirektør i Japan og Korea.
- Danske landmænd kan jo levere, hvis der kommer en direkte efterspørgsel på økologiske

Vil du læse mere?

Prøv 30 dage for 30 kr.

Dette indhold er forbeholdt vores abonnenter, men du kan få adgang på få minutter, med online abonnement.

Allerede abonnent?

Læs også