Cutter giver mindre spild og øget effektivitet
Den norske mælkeproducent John Helde er fuldt tilfreds med sin cutter fra Silkeborg-virksomheden One2Feed, som letter hans arbejdsdag. Cutteren passer nemlig perfekt til hans bedrift med 30 malkekøer.

John Helde fremhæver det reducerede spild ved One2Feeds cutter. - Den snitter jævnt, groft og småt, så køerne ikke roder så meget foder ind på gangarealet, hvor det går tabt og medfører tidsforbrug på oprydning, siger den norske landmand. Fotos: Roger Brendhagen
Ti minutter, så er rundballen snittet og udfodret på foderbordet. Den hurtige bearbejdning er et af de mange plusser, som mælkeproducent John Helde fra Norge kan nævne ved sin cutter fra One2Feed.
- Ud over at have halveret tidsforbruget har cutteren også reduceret spildet. Den snitter jævnt, groft og småt, så køerne ikke roder så meget foder ind på gangarealet, hvor det går tabt og medfører tidsforbrug på oprydning, siger den norske landmand og tilføjer:
- Samtidig er cutteren nem at betjene, driftssikker, robust opbygget i rustfrit stål og kræver et minimum af vedligehold. Kort sagt gør den, hvad den skal, og letter min arbejdsdag.
John Helde har 30 køer i løsdrift, der årligt giver 8.200 kg mælk hver, samt 30 kvier og ungdyr. I gennemsnit lader han dagligt cutteren snitte to rundballer med græs fra sine 32 hektar jord.
Én rundballe ad gangen
Cutteren har to motorer på 5,5 kilowatt samt to snegle med en diameter på 550 millimeter og 168 reversible knive.
Udstyrets software sikrer ifølge producenten sneglene en kontrolleret opstart og bremser automatisk ved en blokering. Derpå køres sneglene baglæns for at få knivene fri, inden de begynder at skære igen.
- Kammeret har plads til en rundballe ad gangen. Cutterens størrelse og kapacitet passer præcis til en bedrift som min, der minder om mange andre norske mælkeproducenters, påpeger John Helde.
Tæt samarbejde
Da John Helde købte og fik installeret One2Feeds cutter i sin stald, skete det i tæt samarbejde med Jarle Røvig, det danske selskabs konsulent i Norge.
- Jeg havde brug for nyt udstyr, men kendte ikke One2Feed og virksomhedens cutter, før jeg havde læst om den i et fagblad og blev interesseret. Jarle var angivet som kontaktperson. Det øgede min lyst til at se nærmere på cutteren. Jeg har kendt ham i mange år og ved, at han er godt inde i faget og giver mig god vejledning, forklarer John Helde.
Efter samtaler med Jarle Røvig, et møde med One2Feeds danske ejere og nogle dages betænkningstid slog han til og købte cutteren. Det har han ikke fortrudt.
- Jarle og jeg klarede monteringen på en dag. Det medfølgende el-udstyr er klar til brug, så elektrikeren skulle faktisk ikke gøre andet end at slutte strømmen til, fortæller John Helde og hæfter sig ved den simple betjening:
- Jeg skal bare trykke på to knapper for at sætte cutteren i gang. Den henter automatisk en ny rundballe, når den er tom. Det er perfekt, for som landmand kan jeg lide det enkle og er ikke på jagt efter det teknisk avancerede.
God kundepleje
Servicering af cutteren har John Helde ikke haft brug for, men han glæder sig over, at Jarle Røvig såvel som One2Feeds danske ejere af og til kontakter ham for at høre, om alt er i orden.
- Det er god kundepleje og øger min tilfredshed med cutteren. Den har på sin vis givet mig »et bedre liv«, fordi den sparer tid og kører præcist og stabilt, fastslår John Helde og tilføjer:
- Den slags giver ro, og det betyder, at landmanden har det godt.