Semler tager golfbolden

John Deere-leverandøren, Semler, vil tættere på kunderne med service til golfbaner og professionelle kunder.

Det kræver ekspertise at vejlede om, skrue i og vedligeholde maskiner og materiel til golfbaner optimalt. Hvis det skal være rigtig godt, tilsættes en god portion »tæt på kunden-nærvær«.

Det er præcis, hvad de John Deere-grønne golfspecialister hos Semler Agro gør. Lige i øjeblikket er de i fuld gang med at yngle. Et kursus- og træningsprogram i virksomheden skal kvalificere flere af golf- og turf-afdelingens folk til at agere på højeste niveau, når der er behov for teknisk og faglig hjælp til golfbanernes maskineri.

- Vi opgraderer vores tekniske stab med flere specialister på golfdelen. Hidtil har det være Semler Agros afdelinger i Trige ved Aarhus og i Brønderslev, der har taget sig af golf. Vi ønsker i stedet at have ekspertisen rundt på Semler Agro-værkstederne og servicevogne over hele landet. Vi er meget bevidste om, at vi skal holde kunderne i gang. Det gør vi ved at sikre greenkeepere og groundsmen rundt om på landets golfbaner optimale oppetid med deres maskiner, forklarer værkfører på golf og turf, Jacob Høyer hos Semler Agro.

Første del af udklækningen af nye golf-specialister er foregået på Semler Agros eget golf-hovedværksted i Trige. Til foråret rykker de nye eksperter i golfmaskiner til yderligere træning på Erhvervsskolerne i Aars, hvor blandt andet Danmarks landbrugs- og entreprenørmaskinmekanikere bliver uddannet.

- Vi har specialiseret os i maskiner og materiel til golfbanerne siden 2016, da Semler Agro købte virksomheden Ole Mathiesen Maskincenter og i øvrigt fik Ole Mathiesen selv med i staben. Dermed fik vi forhandling og service af John Deere til golfbanerne i Jylland og på Fyn. I det daglige deler golfafdelingen hus med John Deeres landbrugsdel, men med separate værksteder for henholdsvis golf/tur og landbrug. Golf har simpelthen sin egen niche i huset, forklarer produktspecialist Jacob Høyer.

Ekspertise flytter ud

Et af de helt logiske steder at sætte ind er ved at sikre, at servicefolkene kommer tættere på kunderne i kraft af mindre kørsel. Færre kilometer på landevejen giver mere effektivitet til service og reparationer.

- Vi har sat gang i et kursus- og oplæringsprogram, som vil gøre vores turf- og golfmekanikere til egentlige specialister i maskinerne. Fremover skal alting ikke ske med udgangspunkt fra Trige og Brøndslev, men med lige så meget ekspertise på værkstederne i Semler Agros andre afdelinger og naturligvis i servicevognene. Vi bevarer Trige, Brønderslev og Odense som hovedcentre for klargøring af nye maskiner til golfbanerne, hvorefter efterfølgende service og vedligeholdelse klares af den afdeling, der er tættest på og dermed mest praktisk for den enkelte golfbane, siger Jacob Høyer.

Den store afdeling i Trige fortsætter som golf- og turf-hovedafdeling med reservedelshovedlager. Herfra betjenes afdelingerne rundt om i landet så med kontinuerlig levering af reservedele på det, som internt hos Semler Agro kendes som »mælkeruten«.

Reservedele på mælkeruten

- Vi kører pendulkørsel på mælkeruten hver dag med intern transport. Det handler simpelthen om uafbrudt flytning af aktuelle reservedele mellem afdelingerne, så montørerne altid har hurtig adgang til præcis de dele, der er behov for til den enkelte maskine, fortæller Jacob Høyer.

Servicevognene kommer til at fungere som rullende værksteder. Semler Agro har servicevogne, som er specielt dedikerede til at betjene golf- og turf-maskiner. De mest anvendte reservedele er med i servicevognene og leveres ellers fra lageret i Trige. Hvis en montør får behov for specielle dele, som ikke er på hovedlageret i Trige, leveres de fra dag til dag fra John Deeres europæiske hovedlager i Bruchsal nordvest for Stuttgart i Tyskland.

teba

Læs også