Moni Worldwide i Middelfart bliver ny importør af Deutz-Fahrs store maskinprogram i Danmark. Sammen med otte Deutz-Fahr forhandlerne vil Moni Worldwide genvinde Deutz-Fahrs tidligere store markedsandele i Danmark.
Nu genstartes Deutz-Fahr i Danmark sammen med otte kendte Deutz-Fahr forhandlere og en ny importør. Både importør og forhandlere mener det, for de har rigtig mange traktorer på vej hjem fra fabrikken. Dem vil de sælge til yderst fornuftige priser og har planlagt en offensiv tilgang til salgsarbejdet. 2022 skal nemlig blive året, hvor Deutz-Fahr genvinder noget af den markedsandel, som de grønne traktorer har fortjent, lyder det fra importør og forhandlere.
Bag den store satsning står et for mange ukendt firma, Moni Worldwide fra Middelfart. Lokalkendte ved, at der somme tider står rigtigt mange traktorer og mejetærskere på pladsen i Middelfart. Og, at de forsvinder igen. Moni Worldwide har nemlig stor erfaring med handel med traktorer og driver for eksempel sammen med en partner en forretning med import og salg af Deutz-Fahr i Ukraine. Kendere siger, at Moni årligt flytter rigtig mange fabriksnye traktorer og mejetærskere, men det nøjagtige tal kan man ikke vride ud af ejeren Thomas Mortensen.
- Vi kommer heller ikke til at være særligt synlige i Danmark fremover, fortæller han.
- Det er de lokale forhandlere, der kender kunderne og servicerer dem og sådan skal det være. Vi står bag med indkøb af nogle større traktorpartier, så priserne bliver fornuftige og organiserer alt det andet, der følger med, men frontlinjen, den er forhandlernes, for Thomas Mortensen.
Kendte forhandlere
Mens importørens navn ikke vil vække genklang i mange danske landmænds ører, er billedet noget anderledes, når det kommer til forhandlerne. De er alle fuldt fortrolige med Deutz-Fahr på forhånd.
De 8 forhandlere er Manna Traktor, Thy Traktor- og Maskinservice, Ølgod Maskinforretning, A.P Andersen, Brørup Traktor- & Maskincenter, Midtfjord Agro, Grundvad Maskinhandel og Snertinge Maskinforretning.
Hos Brørup Traktor- & Maskinforretning, der er en af de absolut største Deutz-Fahr forhandlere i Danmark, er der store forventninger til det nye setup.
- Der er mange kunder, der gerne vil køre Deutz-Fahr, og når priserne er rigtige, vil de også købe dem, siger en af ejerne Svend Aage Jensen.
Han har sammen med sine kompagnoner arbejdet med salg og service af Deutz-Fahr siden 1997 både som autoriseret og som »ikke uautoriseret, men specialist«, som han siger med et glimt i øjet.
- Vi og vores kolleger har altid været glade for Deutz-Fahr, men brokket os over det ene eller andet hos importøren. Nu får vi et meget enkelt setup, der ikke fordyrer traktorerne og reservedelene unødvendigt og så må vi jo hver især leve op til vores målsætninger og bevise, at Deutz-Fahr fortjener en større andel af det danske traktormarked, siger Svend Aage Jensen.
Ingen fordyrende mellemled
Hele forretningsmodellen i det nye setup er bevidst holdt helt enkel, for målet er at undgå fordyrende mellemled, ved at deltagerne hver især løser de opgaver, de er bedst til. Det setup er også princippet, når det kommer til reservedelsforsyning, hvor de enkelte danske forhandlere kan bestille reservedele direkte på det store Deutz-Fahr centrallager i Tyskland.
- Leveringstiden er jo den samme, uanset om delene ligger i Tyskland eller i Danmark, og jo færre gange reservedele skal flyttes op og ned ad reolerne og ud og ind af bilerne, jo færre omkostninger løber der på, inden delene når ud til kunderne, forklarer Thomas Mortensen.
Han har sikret sig, at en af de danske forhandlere lægger hylder til nogle særligt kritiske dele, som kunderne kan få brug for hen over en weekend, hvor fragtbilerne ikke kører ud fra Lauingen, så der er sikret dansk backup, hvis er opstår særligt akutte behov.