Noter uge 9 Syd
Danish Agro giver 128 millioner til medlemmerne
På baggrund af Danish Agro koncernens stærke resultat i et udfordrende år har Danish Agros bestyrelse besluttet at øge overskudsdeklareringen for 2021. Det betyder, at der fordeles 128 millioner kroner tilbage til medlemmerne.
- På trods af vanskelige markedsvilkår har Danish Agro koncernen formået at lande et stærkt resultat for 2021, hvor soliditeten er realiseret på 29,1 procent. I lyset af de svære og lidt usikre betingelser, som mange af vores medlemmer oplever i hverdagen, har vi helt ekstraordinært besluttet at øge vores overskudsdeklarering, så der udloddes i alt 128 millioner kroner til medlemmerne, siger Jørgen H. Mikkelsen, bestyrelsesformand i Danish Agro.
Dagrofa bliver medlem af Plantebranchen
Dagrofa, som repræsenterer 518 dagligvarebutikker landet over, melder sig nu ind i Plantebranchen som den første dagligvarekoncern. Hermed skærper Dagrofa indsatsen for at nå målet om at være blandt de førende leverandører af plantebaserede fødevarer til danskerne.
- I Dagrofa vil vi gerne inspirere vores kunder til nye og spændende madoplevelser inden for plantebaserede alternativer til animalske fødevarer. Derfor er det vigtigt for os at have fingeren på pulsen. Det er årsagen til, at vi har meldt os ind i Plantebranchen, som samler de centrale aktører i forhold til den plantebaserede dagsorden, fortæller Michael Christensen, der er kategoridirektør i Dagrofa.
Dagrofa består blandt andet af kæderne Meny, Spar, Min Købmand og Let-Køb.
Nemlig.com vil sætte turbo på salg af økologi
Danskernes købelyst af onlinedagligvarer er fortsat høj, og det ses også på salget af økologiske dagligvarer på nettet. Nemlig.com har fortsat vækstet sit økologiske salg i 2021 – især inden for blandt andet frugt og grønt.
Hos nemlig.com bliver næsten seks ud af ti grøntsager solgt med ø-mærket, ligesom over hvert tredje solgte mejeriprodukt på nemlig.com er økologisk – det er langt højere end den samlede andel i dagligvarebranchen.
Med så stærk efterspørgsel på økologi vil nemlig.com nu øge sin indsats på økologi i 2022.
- Vi skal fortsat vækste inden for salget af økologi, og derfor kommer vi også med en stor udvidelse af økologiske varianter i vores sortiment, ligesom vi i højere grad kommer til at integrere økologi i vores opskrifter, siger Mikkel Pilemand, kommerciel direktør i nemlig.com.