Økosalget fortsætter opturen i Danmark
Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at fremgangen for salget af økologiske produkter er steget med ni procent fra 2018 til 2019.

Det øgede salg af økologiske varer giver basis for at flere landmænd kan omlægge til økologi, mener økologichef hos Landbrug & Fødevarer, Kirsten Lund Jensen.
ØKOLOGI Der er ikke udsigt til, at forbruget af økologiske fødevarer i Danmark vil falde foreløbigt. 2019 bød på endnu en stigning i forbruget herhjemme.
Ifølge netop offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik er salget af økologiske varer i danske supermarkeder og via onlinesalg steget med ni procent fra 2018 til 2019 – til i alt 14,1 milliarder kroner.
Dermed er salget af økologi steget hvert eneste år siden 2003, hvor Danmark Statistik første gang offentliggjorte tal for detailsalget.
Det betyder, at 12 procent af de varer, der sælges i den danske detailhandel, er økologiske. Danmark har i de seneste år været det land i verden, hvor den økologiske markedsandel i detailhandlen var størst, og det var også være tilfældet i 2019.
- Stadig flere landmænd og virksomheder vil gerne prøve kræfter med den økologiske produktion, men det kræver at der er afsætning for varerne. Så det er dejligt, at danskerne putter flere og flere økologiske varer i kurven, når de køber ind, siger Kirsten Lund Jensen, der er økologichef hos Landbrug & Fødevarer.
Det er fortsat salget af økologisk frugt og grønt, der er den væsentligste faktor i det stigende økologiske salg. Således steg salget her med 13 procent i forhold til 2018, men også salget af økologisk mælk, kyllingekød samt mel og gryn har haft en pæn stigning.
Fastforankret del
Hos Økologisk Landsforening pointerer markedschef for detail, Henrik Hindborg, at økologiske varer er blevet en fast del af den enkelte danskers hverdagsindkøb.
- Det er en spændende tendens, der betyder, at økologien er tænkt med ind i danskernes brede indkøb og er blevet en fastforankret del af vores hverdag, hvor hver dansker årligt bruger 2.418 kroner på økologiske fødevarer, siger han.
Årsagen til økologiens konstante vækst er ifølge landsforeningen til dels danskernes ønske om rene, sunde og bæredygtige fødevarer, samt at der er kommet flere økologiske produkter på hylderne, som er nyskabende og interessante.
- Økologien vokser i takt med, at vareudbuddet stiger, men også i takt med, at det går op for flere og flere familier, at det ikke behøver at være dyrere at leve økologisk, fordi mange samtidig tænker bæredygtigt, skærer ned på kødforbruget og op for det grønne, forklarer Henrik Hindborg.
- Derfor ser vi nu, at en ny type af økologiske forbrugere er i vækst. Det er dem mellem 50 og 59 år samt de større børnefamilier, som tidligere har været lidt mere prisfølsomme end den traditionelle økologiske forbruger, tilføjer han.
hka