Stigende øko-salg i corona-krisen

Under corona-krisen har der været op mod 20 procents stigning i salget af økologiske fødevarer.
ØKOLOGI Verdensmesterskabet i økologi har altid været danskernes, og under corona-krisen er det mesterskab blevet styrket markant med op mod 20 procents stigning i salget af økologiske fødevarer.
En lang række dagligvarebutikker – både fysiske og digitale – melder om en økologisk vækst, der er langt over den normale og som skaber helt nye scenarier på hylderne.
- I nogle varegrupper krydser vi fingre for, at der ikke opstår en mangelsituation på for eksempel økologiske kornprodukter, fordi der under corona-krisen er sket op mod en 25 procents stigning i salget, siger Thomas Roland, CSR-chef i Coop, til Økologisk markedsrapport 2020, som udgives af Økologisk Landsforening.
Også online-dagligvarebutikkerne, hvis kundekartotek er blevet væsentligt udvidet under corona-pandemien, oplever en større interesse for økologiske fødevarer end tidligere.
Baggrunden for stigningen består af flere faktorer. Dels søger forbrugerne tryghed i at lave mad fra bunden af rene råvarer, og dels er der et ønske om mere forkælelse og mere sundhed, når en krise huserer. Derudover skyldes stigningen også, at danskerne under corona ikke har spist frokost på jobbet eller været på restaurant. De fleste måltider er foregået derhjemme.
Globalt sælger økologiske fødevarer også mere under krisen. En analyse fra det britiske analysebureau Ecovia Intelligence, samt salgstal fra USA viser fremgang i salget på helt op til 40 procent.
jhal