bannerPos

Økologi på fremmarch

Verdensmesterskabet i økologi har altid været vundet af danskerne, og under coronakrisen er det mesterskab blevet styrket markant med op mod 20 procents stigning i salget af økologiske fødevarer.
22-05-2020 09:59

Danskerne har købt langt flere økologiske fødevarer under coronakrisen end ellers. Salget af økologi er steget op mod 20 procent under coronakrisen, og udviklingen ses både i de fysiske og de digitale dagligvarebutikker. I den netop offentliggjorte Økologisk markedsrapport 2020, som udgives af Økologisk Landsforening, melder en bred vifte af dagligvarebutikker om økologisk vækst.

Verdensmesterskabet i økologi har altid været danskernes, og under coronakrisen er det mesterskab blevet styrket markant med op mod 20 procents stigning i salget af økologiske fødevarer.

En lang række dagligvarebutikker – både fysiske og digitale – melder om en økologisk vækst, der er langt over den normale og som skaber helt nye scenarier på hylderne.

- I nogle varegrupper krydser vi fingre for, at der ikke opstår en mangelsituation på for eksempel økologiske kornprodukter, fordi der under coronakrisen er sket op mod en 25 procents stigning i salget, siger Thomas Roland, CSR-chef i Coop, til Økologisk markedsrapport 2020, som udgives af Økologisk Landsforening.

Også online-dagligvarebutikkerne, hvis kundekartotek er blevet væsentligt udvidet under corona, oplever en større interesse for økologiske fødevarer end tidligere.

- Kunderne køber flere økologiske måltidskasser, samt økologisk konfekture, fersk kød, øl og vin, og vi tror på, at vores kunder vil have endnu mere fokus på sundhed og miljø efter Covid-19, og det forventer vi vil påvirke salget af økologi positivt, siger Jack Enevoldsen, som er kategoridirektør i Nemlig.com til markedsrapporten.

Forbrugerne søger tryghed

Baggrunden for stigningen består af flere faktorer. Dels søger forbrugerne tryghed i at lave mad fra bunden af rene råvarer, og dels er der et ønske om mere forkælelse og mere sundhed, når en krise huserer. Derudover skyldes stigningen også, at danskerne under corona ikke har spist frokost på jobbet eller været på restaurant. De fleste måltider er foregået derhjemme.

- Salget af økologiske fødevarer stiger solidt hvert år. Også i krisetider vækster økologien, modsat hvad man ellers skulle tro. Det skete også under finanskrisen i nullerne. Når vi bliver nødt til at skrue ned for det udadvendte liv, tager vi adfærden med hjem i stedet. Der skal jo stadig være mulighed for at leve sundt og forkæle sig selv med kvalitet og friske, lokale råvarer, siger Michael Langberg, markedschef i Økologisk Landsforening.

Globalt sælger økologiske fødevarer også mere under krisen. En analyse fra det britiske analysebureau Ecovia Intelligence, samt salgstal fra USA viser fremgang i salget på helt op til 40 procent.

pj

Stabile tendenser på svinemarkeder

Efter den uro, som fundet af afrikansk svinepest i Tyskland for et par uger siden skabte, ser det europæiske svinemarked ud til at have fundet fodfæste igen.

Klovkursus på levende ben

BoviCura tilbyder i oktober to klovkurser – et for nybegyndere, hvor der arbejdes med døde ben, og et for øvede, hvor man arbejder med levende ben.

Stære giver landmand store problemer

Det er svært at holde stære ude af kvægstalden. Det har landmand Michael Bossen Linnet fra Højer måttet konstatere.

Ekspanderer på biogasmarkedet: DBC Invest køber 'større' ejerandel i Outrup Biogas

DBC Invest foretager en tocifret millioninvestering i Outrup Biogas, hvilket dermed bliver selskabets fjerde investering i danske biogasanlæg.

Økologer går i samarbejde med vegetarer om nyt videnscenter

Økologisk Landsforening og Dansk Vegetarisk Forening etablerer pr. 1. oktober 2020 et nyt videnscenter: Plantebaseret Videnscenter. Det skal sætte turbo under den grønne omstilling på middagsbordet, lyder det.
Side 1 af 1932 (38626 artikler)Prev1234567193019311932Next