Første halvår 2018 var hos Arla præget af udfordrende markedsforhold med et fortsat svagt britisk pund og en negativ udvikling i fedt- og proteinpriserne. I 2. kvartal 2018 begyndte priserne at rette sig og på trods af højere forbrugerpriser forblev forbrugerne tiltrukket af Arla’s strategiske brands på tværs af kategorier.

Koncernens samlede omsætning steg 2,2 procent til 5,1 milliarder EUR, understøttet af vækst i salget af selskabets strategiske brands på 3,0 procent, drevet af solide resultater for Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®.
Arla leverede en Arla-indtjening på 34,7 EUR-cent pr. kg mælk mod 35,8 EUR-cent i første halvår 2017, hvilket skyldes lavere råvarepriser i begyndelsen af 2018. Arla-indtjeningen måler den værdi som Arla har generet for hvert kilo andelshavermælk. 

Hvert år sætter Arla et mål om et årligt netto resultat på mellem 2,8-3,2 procent af omsætningen. Det giver selskabet mulighed for at afbalancere kapital til fremtidige investeringer og efterbetaling til ejerne, mens selskabet fortsat udbetaler den størst mulige andel af overskuddet til ejerne via aconto-mælkeprisen igennem året.

Tuborgh: Lønsomhedsarbejdet fortsætter

Driftsomkostningerne steg i første halvår på grund af en revurdering af værdiansættelsen af varebeholdningerne på baggrund af ændringer i mælkeprisen, større salgsvolumen samt øgede inflationsdrevne omkostninger til energi og transport.

- Vi fik en hård start på 2018, hvor vi måtte handle hurtigt for at rette op på vores bundlinje, som var ramt af både et svagt britisk pund og ugunstige priser. Den hurtige indgriben betød, at vi var i stand til at forbedre lønsomheden og udviklingen i mælkepriserne i perioden. Opgaven er dog ikke slut endnu, og vi arbejder fortsat ihærdigt med at gennemføre vores transformationsprogram Calcium, som vil forbedre vores resultater yderligere, oplyser Arlas administrerende direktør, Peder Tuborgh.

Med mere stabile udsigter for resten af året forventer Arla at nå sit mål for nettoresultat og vækst i brands, samtidig med at spareprogrammet Calcium vil levere flere besparelser end forventet.

Finans