Der er fuldt fart på især udtyndingen af løvtræer i disse uger. Men snart står også klargøring til nyplantninger på programmet hos Svanninge Skovservice.
Da Peder Frederiksen købte Svanninge Skovservice i Faaborg tilbage i 1986, var det allerede en veletableret virksomhed, der siden 1945 havde håndteret lokale opgaver inden for gravning af tørv og en mindre del skovservice.
I dag er forretningen udvidet til at forestå alt inden for skovservice med hovedvægt på maskinskovning, fældebunkelægning, udkørsel, flishugning, knusning og rodfræsning, ligesom der også udføres hegnsklipning, skovrejsning, mekanisk renholdelse og meget andet.
Der beskæftiges cirka 13 mand og hovedansvaret ligger nu hos Peder Frederiksens sønner Jens og Rene Frederiksen.
Næste generation tager over
- Vi har overtaget 90 procent af virksomheden og efterladt de sidste 10 procent til vores far, smiler Jens Frederiksen, den ældste af de to brødre.
- Det har faktisk altid ligget i kortene, at muligheden var der.
- Vi er begge uddannet fra skovskolen. Har taget skovarbejderuddannelsen og altid synes, at det er et sjovt og spændende arbejde. Så at skulle overtage, har været en god mulighed for os, påpeger han.
Varmeværket mangler flis
Lige for tiden er der fuld fart på tyndingen af løvtræer.
- Vi laver rigtigt meget Juncker træ og hugger flis til varmeværket. Nu hvor vi lige har haft så kold en periode, er der blevet brugt mere, end de plejer, så der er efterspørgsel.
Det piblende forår varsler, ifølge Jens Frederiksen, så småt om klargøring for nyplantninger, hvorfor en del arbejde som rodfræsning og grenknusning er ved at fylde kalenderen.
- Der er faktisk ved at være godt gang over hele linjen, lyder det tilfreds og med glæde over, at coronaen ikke har haft væsentligt indflydelse på arbejdsopgaverne.
Forskånet for corona-gener
- Vi har heldigvis været forskånet for de store gener.
- Vi mærkede lidt i begyndelsen i samarbejdet med de kommunale medarbejdere, der ikke måtte mødes med os i skovene. Det var lidt uvant, da vi har det bedst med at se folk i øjnene, når de fortæller, hvad de gerne vil have lavet af opgaver. Men vi løste det selvfølgelig alligevel.
- I forbindelse med køb af ny maskine i sidste uge, var det også lidt anderledes, da det normalt er en montør fra Finland, der er med ved overleveringen og hjælper os med at lære det nye materiale at kende. Han kunne selvsagt ikke være der. Men vi klarer det jo heldigvis oftest selv, og har vi spørgsmål kan vi fange ham over facetime. Så alt i alt, så kører det godt for os, og de ekstra udfordringer corona giver, dem løser vi, siger Jens Frederiksen.