- I løbet af dette forår kommer vi med plantebaserede produkter, som vil blive solgt under vores eget varemærke, fortæller Arlas adm. direktør Peder Tuborgh overfor Finans.

Finans erfarer, at de nye produkter formentlig kommer på markedet i løbet af marts, og i første omgang vil der være tale om plantedrikke.

Arlas koncerndirektør Hanne Søndergaard har tidligere oplyst, at mejeriselskabet arbejder på at udvikle et helt sortiment af plantebaserede produkter - herunder smørlignende og yoghurtlignende produkter.

Dominerende spiller

Den dominerende spiller på markedet for plantedrikke i Danmark har hidtil været den lille, norskejede vækstvirksomhed Naturli’ Foods, men plantebaserede produkter passer fint ind i Arlas forsyningskæder, produktionsanlæg og logistik. Arla råder i forvejen over innovationskraften til at fremstille de nye produkter, og det vil kun kræve små investeringer at tilpasse et mejeri, så det også kan fremstille plantebaserede produkter, har koncerndirektør Hanne Søndergaard tidligere oplyst overfor Finans.

Arlas bestyrelsesformand, mælkeproducent Jan Toft Nørgaard, understreger, at de nye plantebaserede produkter på ingen måde er ved at slå bunden ud af salget af traditionelle mejerivarer. Salget af mejerivarer vokser stadig hastigt på markederne i Asien og Afrika.

I Europa er salget af drikkemælk vigende, men det opvejes af et stigende salg af ost.