Kviehotel: - Jeg kan selv bestemme om jeg vil være i niveau 1 eller 2 og det er fuldstændig vanvittigt
Et stort kviehotel blev i januar 2019 ramt af salmonella. I dag er stedet i niveau 1, og tager på eget initiativ blodprøver af dyrene, som en del af deres overvågningsstrategi. Det betyder en risiko for at komme i niveau 2, med blandt andet offentligt tilsyn til følge. Ejeren føler det som en straf, når det eneste han ønsker er at komme helt af med salmonella.

- Jeg vælger, om jeg vil tage nogle blodprøver nu, og jeg ved, at hvis jeg tager dem, så er der risiko for, at jeg går i niveau 2. Den der effektive opbakning til at nu går vi ind i det her 100 procent, den har jeg ikke følt. Fordi hver gang jeg tager en blodprøve, så risikerer jeg at gå i niveau 2, og føler det som lidt en straf med alt det, der følger med. Jeg tager jo blodprøverne for at komme ud af salmonella. Jeg kunne jo igen bare lade være. Arkivfoto Tenna Bang
En af dem, som har haft salmonellareglerne tæt inde på livet, er en landmand, som ikke ønsker at stå frem ved navn.
Han er foruden mælkeproducent ejer af et stort kviehotel, som foruden sine egne dyr modtager kvier fra fire forskellige besætninger.
Vil du læse mere?
Kære læser, denne artikel fra Effektivt Landbrug er låst.
Kvalitetsjournalistik kræver research, ekspertise og adgang til relevante kilder.
Men vi vil rigtig gerne tilbyde dig et digitalt abonnement i 30 dage for kun 30 kroner.

Læs hele artiklen
Få straks adgang til at læse hele artiklen uden abonnement. Det koster kun 15 kr.
Allerede abonnent? Log ind her