Et flertal i det norske Storting vil uddele en krisepakke til tørkeramte bønder i Norge. Det skriver Ritzau med det norske nyhedsbureau NTB som kilde.

Dermed har de norske politikere ladet sig inspirere af deres svenske naboer, hvor en krisepakke på lidt under en milliard danske kroner er blevet vedtaget.

Det varme vejr over Norge og Sverige har ramt mange bønder i de to lande. Norske kornbønder kan se frem til den dårligste høstsæson siden begyndelsen af 1960'erne, har Norsk Landsbrugsrådgivning Øst tidligere oplyst.

Vurderingen er, at kornproduktionen i Norge vil ligge under eller omkring halvdelen af en normal høstsæson.

 

Lavere slagteriafgift og særlig støtte

I første omgang består flertallet af partier uden for regeringen, men den norske landbrugsminister har allerede forsøgt at komme landbruget i møde uden dog at komme med nye penge, skriver Ritzau.

Den svenske krisepakke indeholder en sænkning af slagteriafgiften og særlig støtte på op til 150.000 kroner pr. gård. Støtten skal gå til øgede priser for foder.

I Norge har landmændene håbet på en pakke svarende til den svenske.

- Når svenske myndigheder kommer med en krisepakke, hvorfor kommer der så ikke en fra de norske? Vi sidder på flere penge i statskassen, end Sverige gør, siger Merete Furuberg fra Småbrukarlaget, der repræsenterer norske landmænd, til erhvervsmediet Nationen.

De tørkeramte norske landmænd har også været i banken for at høre, om de kan polstre sig økonomisk. Landkreditt Bank har registreret flere anmodninger om lån til øgede udgifter eller for at dække over eventuelle tab.

Det har koncernchef Ole Lauritz Lønnum fortalt til avisen Dagens Næringsliv.

- Disse lån er ofte på mellem 300.000 og 400.000 norske kroner (svarende til 230.000-310.000 danske kroner), siger han til avisen.

De norske landbrugsorganisationer er ifølge Nationen onsdag tilfredse med, at der nu er flertal i Stortinget for en hjælpepakke. Det er tvingende nødvendigt.

 

Svensk kampagne skal øge salget af »tørkekød«

På grund af tørken får de svenske kvægproducenter slagtet langt mere end normalt. Detailkoncernen Axfood vil med en kampagne forsøge at »mindske kødoverskuddet« i kølediskene – et lignende tiltag vil ikke komme på tale i Danmark, siger Coop og Danish Crown ifølge FødevareWatch.

Dagligvarekæderne Willys og Hemköp fra Axfood-koncernen vil fra uge 33 køre kampagner, der skal øge salget af svensk oksekød. I en meddelelse hedder det, at den kommende kampagne i første omgang skal løfte salget med 200 tons oksekød.

Det sker for at hjælpe med afsætningen af det ekstra kød, der kommer ud af slagterierne som konsekvens af den hårde og meget langvarige tørke.