SVINETRANSPORT Evalueringen viser blandt andet, at Fødevarestyrelsen nu sanktionerer eller vejleder om reglerne i 21 procent af deres kontroller af svinetransporterne. Det er godt og vel en halvering i forhold til tidligere. Det ser fødevareminister Mogens Jensen som et tydeligt tegn på, at den øgede kontrol virker.

Da kontrollen blev skærpet af den daværende regering i 2018 var det en del af aftalen, at Fødevarestyrelsen skulle kontrollere hver 10. af alle transporter, som fører grise ud af Danmark. Der skulle dermed hver måned udføres 250 kontroller af forholdene på lastbilerne, når svinene går ombord. Før skærpelsen var der planlagt under 10 månedlige kontroller af den type.

Det var også en del af aftalen, at Fødevarestyrelsens dyrlæger fik bedre tid til at se efter, om dyrene for eksempel havde skader, som gjorde, at de ikke var egnede til turen i lastbil. Det kan for eksempel være brok-sår, eller hvis grisene halter. Fødevarestyrelsen vurderer i evalueringen, at den øgede kontrol har gjort landmændene bedre til at lade ikke-transportegnede grise blive i stalden.

Fødevareministeren har tidligere valgt at fortsætte den skærpede kontrol ind i 2020, selvom den tidligere regerings politiske aftale lød på en midlertidig skærpelse til udgangen af 2019. Nu vil Mogens Jensen så sætte sig for bordenden og forhandle en varig udvidelse og en ekstra indsats målrettet særlige problemområder og virksomheder med dårlig regelefterlevelse på plads.

- Alt i alt kan vi konkludere, at den tidligere regerings midlertidige skærpelse har haft nogle positive effekter, men vi er ikke i mål endnu. Jeg indkalder derfor partierne i Folketinget til forhandlinger om et nyt kontrolkoncept, der skal sikre bedre dyrevelfærd for de mange dyr, der hvert år bliver transporteret fra de danske bedrifter og samlesteder, siger Mogens Jensen.

cab