Studerende hjælper lokal fødevareproducent med forretningsudvikling
Tre studerende fra Erhvervsakademi Aarhus har hjulpet Fru Møllers Mølleri i Odder med et strategisk og ledelsesmæssigt servicetjek med konkrete anvisninger til, hvordan virksomheden sælger mere mel.

Fru Møllers Mølleri med ejerlederens datter Else Mette Møller, kæresten Jan Vestergaard Jørgensen og ejere Bodil og Kim Møller med de tre studerende Daniel Aagaard Kreutzfeldt Rasmussen, Lise Murmann Pedersen og Kasper Højbjerg Rasmussen fra Erhvervsakademi Aarhus. | Foto: Maria Evald.
Hvordan udnytter vi produktionskapaciteten på mølleriet, så det ikke står stille flere af ugens dage? Og hvordan øger vi salget af mel og bliver opdaget af turisterne i lokalområdet?
Det er nogle af de spørgsmål, tre jordbrugsteknologstuderende med speciale i agro business management fra Erhvervsakademi Aarhus er kommet med svar på til Fru Møllers Mølleri i Odder.
Fru Møllers Mølleri beskæftiger 23 ansatte og er foruden gårdbutik, restaurant, mølleri, slagterbutik og ismejeri også et landbrug med 500 søer og opdræt af slagtesvin. Dertil kommer 200 hektar jord med korn og græs. Virksomheden udvikler selv deres produkter og går selv i markedet med dem.
- Vi har en god og en sund forretning, men vi kan altid udvikle os og blive bedre. Derfor tøvede vi heller ikke med at sige ja, da vi blev kontaktet af de studerende og tilbudt dette serviceeftersyn, siger ejerlederens datter, der er landmand og jordbrugsteknolog, Else Mette Møller. Hun er 4. generation på den gamle slægtsgård Bjergagergård i udkanten af Odder, hvor Fru Møllers Mølleri holder til.
Indsigt i virksomheden
På et opstartsmøde blev de studerende præsenteret for virksomheden og stillede en masse spørgsmål til ejerne Bodil og Kim Møller og arvtager Else Mette Møller. De fik også adgang til produktionsdata samt god indsigt i virksomhedens kultur og strategi.
Efter et par uger vendte de studerende tilbage med et idékatalog. Det indeholdt blandt andet forslag til, hvordan virksomheden kan sælge mere mel og udnytte møllens kapacitet. Det skal ske blandt andet ved at virksomheden fremhæver deres specialprodukter på emballagen, skalerer deres onlinesalg og sælger melblandinger og bagepakker til et nyt forbrugersegment.
Derudover blev virksomheden rådet til at ansætte en til at stå for hjemmeside og markedsføring.
Og spørger man Else Mette Møller, var det noget, der kunne bruges.
- De unge har virkelig lyttet til vores behov og er kommet frem til nogle oplagte, realiserbare forslag. De var professionelle, dygtige og resultatorienterede. Vi blev meget positivt overraskede, siger hun.
En aha-oplevelse
Formålet med samarbejdet var dels at hjælpe virksomheden, men også at lære de studerende om holistisk forretningsudvikling, forskellige kundestrategier og at arbejde med innovation i praksis.
Og ifølge en af de studerende, Daniel Aagaard Kreutzfeldt Rasmussen, har arbejdet været sjovt og lærerigt.
- Det har været en aha-oplevelse at opdage, at vi rent faktisk kan bidrage med noget brugbart, selvom vi stadig er under uddannelse. Og at de teorier, vi har lært på studiet, virker i praksis, fortæller han.
I opgaven kiggede de studerende nemlig ikke kun på virksomheden med fokus på at reducere omkostninger gennem effektivisering.
Opgaven gik i højere grad ud på at opdage muligheder for merpriser gennem udvikling af kvaliteten i produktet og udvikling af samarbejdende værdikæder fra jord til bord og øget relevans for kunden.
db