Danish Crown starter ny forretning: Ny strategi skal løfte biprodukt til luksusvare

Scan-Hide modtager hver dag huder fra 20 kreaturslagterier i Nordeuropa. Omkring halvdelen kommer fra Danish Crowns slagterier i Danmark, Sverige og Tyskland, mens resten hentes hos forskellige samarbejdspartnere i Nordeuropa. | Foto: Danish Crown.
Scan-Hide modtager hver dag huder fra 20 kreaturslagterier i Nordeuropa. Omkring halvdelen kommer fra Danish Crowns slagterier i Danmark, Sverige og Tyskland, mens resten hentes hos forskellige samarbejdspartnere i Nordeuropa. | Foto: Danish Crown.

I 2019 fik de store brande i Amazonas flere af de store luksusbrands indenfor sko, tasker, møbler og biler til at sætte fokus på, hvor det læder, de bruger, kommer fra. Flere store brands tog konsekvensen og fravalgte skind fra Sydamerika.

Det har dog været en udfordring, at der ikke var 100 procent dokumenterbar sporbarhed på læderet, men det kan Danish Crown-selskabet Scan-Hide nu levere som den første storskala-leverandør i verden. Derfor er der etableret et nyt forretningsområde, skriver Danish Crown i en pressemeddelelse. Under brandet SPOOR sælges der udelukkende læder, der kan spores helt tilbage til landmanden. 

Scan-Hide har i mange år stået stærkt som underleverandør af rå-læder fra kreaturer til store luksusbrands indenfor mode, møbler og biler. Huderne, som kreaturernes skind kaldes i fagsproget, er blevet solgt fra fabrikken i Vester Skerninge på Fyn til garverier rundt omkring i Europa, som har stået for at færdigbehandle, farve og sælge dem til alt fra skoproducenter til bilfabrikker.

- Når forbrugerne betaler tusindvis af kroner for en designertaske, en stol tegnet af en verdenskendt arkitekt eller et læderindtræk i deres nye bil, så er der flere og flere, der stiller krav til de produkter, de køber. De vil også kunne fortælle en god historie om produktet. Nu har vi en stærk fortælling, som de brands, vi arbejder sammen med, kan sælge som en del af deres produkter, forklarer Scan-Hides CEO, Michael Søndergaard.

- Det er et forretningsområde, der skal bygges op fra bunden. Hvor meget, det kan flytte prisen på huderne, er svært at sætte tal på. Vores umiddelbare vurdering er, at vi over tid kan hente mellem 10 og 40 procent mere. Vi forarbejder 1,1 mio. huder årligt, så det handler om at få solgt så mange som muligt med fuld sporbarhed og vores stærke historie, siger Michael Søndergaard.

Læs også

Satser på erfaring: Coop henter Danske Lotteri Spil-direktør til bestyrelse
Teknik Partner runder sit første år i fin stil
Forsøg forener solcelleanlæg og afgrødeproduktion
LDM utilfreds med Arla-beslutning
Danish Crown: - Markedet går ind i en ny fase
Arla sender 1,97 milliarder ud til andelshaverne