Danish Agro bejler for de unge med positive resultater

Over det seneste halve årti har den store danske grovvarevirksomhed, Danish Agro, satset benhårdt på at være en attraktiv arbejdsplads for branchens fremtidige arbejdskraft, og det har båret frugt med hæder og stor interesse.

Den danske landbrugsbranche er en alsidig størrelse, men aldersspredningen ligger nu engang oppe i det højere lejde. Branchen skal tiltrække yngre arbejdskraft, og de er nu engang oppe imod mange andre brancher, der allerede har kløerne i de unge.

Det var en af grundene til, at det danske grovvarefirma, Danish Agro, de seneste fire til fem år har kørt en målrettet »Employer Branding Strategy«, hvor de har arbejdet meget struktureret med at være attraktive overfor unge mennesker i forhold til at tiltrække dem til deres praktik og trainee-program. Alt sammen for at udvikle nye talenter til landbruget og landbrugsbranchen.

Ifølge Group HR Director i koncernen, Fabian Thorsager Scheffler, er strategien todelt. Den er både til for at gøre virksomheden mere attraktiv for fremtidens arbejdskraft, men også for at styrke virksomheden med den nyeste viden, som de unge bringer med sig. I koncernen er der klart et ønske og mål om at være den virksomhed, som de unge søger mod, når de skal søge praktik eller job.

- Vi har internt i koncernen kunne se, at den strukturudvikling, der foregår i landbruget og de krav, som moderne landmænd stiller til os som virksomhed, er medvirkende til, at vi skal tage hånd om udviklingen af vores kompetencer og HR, siger han og fortsætter:

- Vi har sagt fra starten, at vi ønsker at udvikle unge mennesker, hvor vi får den nyeste viden med ind i virksomheden, når de kommer fra uddannelsesstederne.

Direktøren tilføjer samtidig, at der hersker et stort ønske fra Danish Agros side om at kunne klæde deres unge medarbejdere bedst muligt på til at møde fremtidens landmand.

Prisvindende strategi

Efter et halvt årti med det store fokus på netop at tiltrække unge mennesker, nåede strategien sit første klimaks tidligere på året. Danish Agro vandt nemlig i første omgang prisen for årets bedste praktiksted ved Erhvervsakademi Aarhus og gik videre til landsfinalen om bedste praktikplads. Op mod syv andre praktiksteder på tværs af Danmark lykkedes det imidlertid grovvarevirksomheden at løbe med denne sejr også.

- Vi er superglade og stolte over, at vi har fået den pris og det betyder, at der er kommet en ekstra opmærksomhed på, at Danish Agro kan tilbyde et læringsrum, hvor vi kan klæde de studerende og vores trainees ekstra på gennem et praktikforløb hos os på en effektiv måde. Det er samtidig også en bekræftelse i, at den indsats vi gør her, den er alle pengene og ressourcerne værd, lyder det fra Fabian Thorsager Scheffler.

Det var den jordbrugsteknologstuderende Michelle Nielsen, der efter at have afsluttet sit ni ugers praktikophold i svineafdelingen hos grovvareselskabet, nominerede Danish Agro til årets praktikplads. 

Ser det som samfundsansvar

Som Fabian Thorsager Scheffler ser det, så er det nok ikke alle unge mennesker, som kender til de muligheder, der er for en karriere inden for landbrugsbranchen. Men får man først øjnene op for, hvad denne branche kan, så er der et væld af muligheder. Og her vil Danish Agro gerne være den fortrukne samarbejdspartner.

Det har derfor også været vigtigt for Danish Agro med et styrket samarbejde med uddannelsesinstitutioner i forhold til at være praktiksted, og dermed at kunne uddanne medarbejderne med den nyeste viden, som er relevant for at kunne have kunderne i fokus og servicere dem.
Samtidig mener koncernen, at en god praktikplads kan gøre verdens til forskel for unge mennesker i forhold til at skulle stifte bekendtskab til fremtidens danske arbejdsmarked.

- Vi har også skrevet ind i vores strategi, at vi ønsker at tage et samfundsansvar – vi vil gerne bidrage til, at de unge kan gennemgå et værdifuldt uddannelsesforløb, hvor de har mulighed for at koble teori og praksis sammen.

- Når vi arbejder sammen med de unge mennesker, tænker vi det også som et karriereforløb hvor man starter som praktikant eller trainee, men på sigt kan ende som en del af vores stærke medarbejderskare, tilføjer HR-direktøren.

Skal bredes ud over hele koncernen

Danish Agros Employer Branding Strategy har i første omgang været tiltænkt på grovvaresektionen. Efter den store succes med praktikpriser og øget kendskab og interesse for virksomheden, har man fra ledelsen side nu valgt at denne strategi skal forplante sig på hele porteføljen. 

- Vi ønsker at udnytte den størrelse vi har som selskab, og at vi kan gå på kryds og tværs af vores divisioner og få en helhedsforståelse med i programmet for vores praktikanter og trainees, siger Fabian Thorsager Scheffler. 

Han mener, at hvis man kigger på den gængse danske landmand, med de størrelser de har i dag, har de brug for mange løsninger og produkter – det er ikke kun grovvarer. Det kan være digitale services, maskiner og meget mere. Så det er med en bredere viden og kendskab til hele koncernen, med samarbejde på tværs i Danish Agro, der skal styrke dem fremover.

- Vores hovedfokus i strategien er naturligvis specialisering af kompetencerne, men vi skal have en holistisk tilgang på tværs af vores divisioner for imødekomme fremtidens landmand, afslutter HR-direktøren.

Læs også