Primært drevet af en stærk vækst i salget af mærkevarer øgede Arla i 2019 sin omsætning. Også Arla-indtjeningen steg.
I 2019 overgik landmandsejede Arla Foods sine egne forventninger til det globale salg af brandede produkter, som for eksempel Arla-mærket selv og Lurpak, samtidig med at transformationsprogrammet Calcium igen leverede store omkostningsbesparelser.
Dette gjorde det muligt for Arla at levere en stabil mælkepris til andelshaverne, og en stærk likviditet styrkede virksomhedens muligheder for at investere yderligere i fremtidig vækst, lyder det i en pressemeddelelse fra selskabet i forbindelse med præsentationen af årsregnskabet for 2019.
Koncernens samlede omsætning steg til 10,5 milliarder euro (sammenlignet med 10,4 milliarder euro i 2018 og 10,3 milliarder euro i 2017).
Det globale salg af brandede produkter opnåede en stigning på 5,1 procent i forhold til året før.
Arla-indtjeningen – som måler den værdi, Arla skaber per kg ejermælk – fortsatte sin opadgående trend i 2019 til 36,6 eurocent i gennemsnit, mod 36,4 eurocent i 2018.
- I 2019 byggede vi videre på det positive momentum, vi har skabt i branchen, og Arla er en stærkere virksomhed nu end for et år siden. Vi har styrket vores konkurrenceevne og overgået vores finansielle mål, samtidig med at vi fortsætter vores transformation gennem Calcium, siger Arla Foods' administrerende direktør Peder Tuborgh.
Om stigningen i salget af de brandede produkter, lyder det fra økonomidirektør, Natalie Knight:
- Arlas globale brands er fortsat kernen i vores forretning, og i 2019 er forbrugernes tillid til vores produkter steget. Vi leverede en række populære mejeriprodukter og imødekom dermed den stigende efterspørgsel efter sunde og bæredygtige fødevarer, hvilket hjalp os med at overgå vores forventninger til væksten for vores globale brands, siger hun.
Spareprogram leverer
Arlas program Calcium, som har til formål at mindske Arlas omkostninger, fortsætter også med at transformere forretningen og leverer resultater over forventningerne, lyder det fra Arla. I 2019 er der leveret besparelser på 110 millioner euro, mod et mål for 2019 på 75-100 millioner euro. Den samlede besparelse på 224 millioner euro siden lanceringen i 2018 betyder, at Arla er mere end halvvejs mod det endelige mål for vedvarende besparelser i 2021 på over 400 millioner EUR.
Administrerende direktør i Arla Foods Peder Tuborgh siger om transformationen:
- I 2019 var vi i stand til at sikre vækst og forbedre kvaliteten af vores forretning betydeligt og samtidig fortsætte med at effektivisere mere end forventet. Dette viser tydeligt, at vores medarbejdere ændrer den måde, de arbejder, forbruger og investerer i vores forretning på. Ændringerne bliver stadigt mere integreret i vores arbejdsmetoder, og jeg er meget stolt af vores medarbejdere og vores resultater indtil videre, siger han.
I 2020 vil Arla bygge videre på det momentum, der blev skabt i 2019, og yderligere styrke andelsselskabets konkurrenceevne med fokus på vækst for brandede produkter, transformations- og effektivitetsprogrammet Calcium og øget fokus på bæredygtighed i hele værdikæden.
Koncernens omsætning i 2020 forventes at blive på 10,4-10,8 milliarder EUR, nettoresultatandelen vil være omkring 2,8 til 3,2 procent, og gearingen forventes at ligge inden for målintervallet på 2,8-3,4.