CORONA Coronakrisen rammer de små og mellemstore danske fødevareproducenter, som plejer at sælge via restauranter og kantiner, hårdt. Nu stiller Coop sin crowdfundingplatform til rådighed for dem, der ønsker at sælge varer direkte til forbrugerne, men lige nu er pressede og måske står uden en reel salgskanal, lyder det i en pressemeddelelse fra Coop.

- Der er ingen tvivl om, at det er en alvorlig situation, som mange små og mellemstore fødevarevirksomheder står i lige nu. Vi har talt med over 50 af de virksomheder, og selv med de nyeste hjælpepakker er beskeden klar: Virksomhederne er pressede og oplever lige nu at miste mellem 50 og 100 procent af deres omsætning. Udfordringen for mange er, at de ikke har en webshop og derfor ikke har et sted at afsætte deres varer, siger Lasse Bolander, formand for Coop.

- Derfor giver vi dem nu mulighed for at bruge Coop Crowdfundings platform som en direkte salgskanal – og selvfølgelig uden omkostninger. På Coop Crowdfunding har vi 11.000 danskere, som allerede bakker op om de danske fødevareproducenter via crowdfunding, og vi tror på, at den nye måde at sælge varer på, kan være en god løsning for mange af de mindre producenter og iværksættere, siger han.

Coop Crowdfunding er i fuld gang med at udvikle og implementere flere tiltag, som kan hjælpe de små og mellemstore danske fødevarevirksomheder, også efter corona-krisen, oplyser Coop.