Økologisk Landsforening runder 200 virksomhedsmedlemmer

Virksomhedsmedlem nr. 200 har netop meldt sig ind i Økologisk Landsforening, som nu dækker 98 procent af den samlede danske øko-produktion på virksomhedssiden. Medlemstilgangen afspejler en branche i markant fremgang og med en stærk iværksætterånd og jobskabelse.

De seneste to år har yderligere 50 virksomheder meldt sig ind som medlemmer i Økologisk Landsforening, og dermed runder foreningen nu 200 virksomhedsmedlemmer. Den samlede medlemsskare på virksomhedssiden repræsenterer nu således 98 procent af det økologiske salg i Danmark. 

- Vi er stolte af, at stort set alle økologiske virksomheder i dag er en del af fællesskabet i Økologisk Landsforening. Det er helt unikt i Europa, at hele øko-branchen er samlet i én forening, hvor selv konkurrerende virksomheder arbejder side om side med foreningen for at udbrede økologi. Det er en af årsagerne til, at Danmark er verdens førende økologi-nation, siger Per Kølster, formand for Økologisk Landsforening. 

Medlemstilgang afspejler økologiens fremgang

De 50 nye virksomheder er et godt billede på bredden i foreningens medlemsskare. Nogle er helt nystartede, nogle har lige lagt om til økologi og andre igen sælger både økologiske og konventionelle varer, men har valgt at intensivere deres fokus på økologi. 

- Medlemstilgangen afspejler den solide fremgang for økologi både herhjemme og på eksportmarkederne, som får underskoven af mindre og innovative øko-virksomheder til at vokse. Økologisk Landsforening hjælper dem med at få succes med økologi. Vi hjælper med afsætning, produktudvikling og viden om markedet. Og vi samler økologiske landmænd og virksomheder – store som små - om at skabe fælles fremstød for økologi både i udlandet og i Danmark, siger Henrik Hindborg, markedschef i Økologisk Landsforening. 

Solid ’know how og who’

De nyeste virksomhedsmedlemmer tæller blandt andre MÄT, Nørrebro Bryghus, GRØD og DanRoots. 

Hos DanRoots, der har dyrket rodfrugter siden 1955, har man de seneste år haft en klar vision om at satse på økologi, og ejer Klaus Vestergaard ser stor værdi i at blive en del Økologisk Landsforening. 

- Økologien udvikler sig rigtig positivt, og det ser vi spændende perspektiver i. Vi ser os selv mere og mere som økologer fremfor konventionelle. Derfor ønsker vi at være der, hvor økologien er - og det mener vi, er i Økologisk Landsforening. Vi oplever, at foreningen besidder nogle kompetencer - både i forhold til markedskendskab og politisk indflydelse - som er svære at finde andre steder. Og vi tror på, at Økologisk Landsforening kan hjælpe os i vores strategiske arbejde på lang sigt. Derfor har vi valgt at blive medlemmer, siger Klaus Vestergaard. 

Også den relativt nystartede økologiske fødevarevirksomhed, MÄT, har for nyligt meldt sig ind i Økologisk Landsforening. Bag virksomheden står Christian Stadil og hans forlovede Alice Brunsø. 

- Vi er utroligt glade for at være blevet en del af foreningen. Det er forfriskende med en brancheorganisation, der i sin grundessens også har stort fokus på det kommercielle, og som med solid know how og who kan hjælpe med salgssiden – herunder internationalisering og eksport, siger Christian Stadil, som er ejeren af konglomeratet Thornico, herunder bl.a. Hummel. 

MÄT’s produktsortiment er stadig under udvikling, men for Christian Stadil og Alice Brunsø stod det fra starten helt klart, at produkterne skulle være økologiske. 

- Koblingen af at være et dansk og økologisk brand er et rigtigt stærkt udgangspunkt, som er med til at differentiere os. Økologi er et område i vækst, og også på de udenlandske markeder, vi er på vej ind på, kan vi mærke, at der er meget stor interesse for dansk økologi. Der er ingen tvivl om, at økologi vil fylde meget mere i fremtiden, da det afspejler de moderne forbrugeres ønske om, hvordan deres fødevarer skal produceres, siger Christian Stadil.

Læs også