Rådgivere: Lad være med at tage det første korn-tilbud
Kornmarkedet er vendt, pointerer Agrovi.
Lige nu indikerer markedssignalerne, at kornet er stigende, siger Henning Madsen, som er driftsøkonom i Agrovi.
- Dermed ser vi en vending i markedet, som kan betyde mange penge på bundlinjen for den enkelte planteavler. Derudover er det vigtigt at kende spillereglerne, og have sin egen plan klar for salg, inden høsten for alvor går i gang. Vores beregninger viser nemlig, at der alene på korn kan være op til 2.000 kr. i forskel pr. ha. mellem de dårligste og de bedste resultater - afhængig af hvordan man agerer i forhold til markedets prisudvikling, fortsætter han.
- Så lad være med at tage det første det bedste tilbud, men vær opmærksom på prisudviklingen. Og kig nøje på de vilkår, der kan afregnes til. Vi fraråder generelt at lægge kornet ind på lager hos køber, før vilkårene er detaljeret aftalt. Det kan hurtigt blive dyrt. Med et abonnement på AgroMarkets kan man i øvrigt tjekke afregningspriser fra de forskellige firmaer, så man har et godt beslutningsgrundlag og inspiration til sin forhandling, understreger han.
AgroMarkets har gennem de seneste knap 15 år opbygget et omfattende kendskab til finans- og råvaremarkederne. Tidligt hver morgen leverer AgroMarkets anbefalinger og analyser af prisudviklingen på både køb og salg af råvarer.
Sådan kan du omsætte markedssignalerne til praksis
- AgroMarkets er et rigtigt godt værktøj for planteavleren, tilføjer Niels Peter Ravnsborg, direktør i Agrovi.
- Jeg bruger det selv, og har stor nytte af de SMS'er, som AgroMarkets løbende sender ud på korn, raps, gødning, foder osv. Imidlertid er det rigtigt vigtigt at få signalerne omsat til praksis og i tide, tilføjer han.
- Når du får signalerne fra AgroMarkets, er det med at være klar på tasterne. Det betyder, at du kan få stor glæde af at have forberedt en konkret plan, som tager højde for likviditetsudsving og lagerkapacitet – måske også med et øje på dine budgetterede priser. Hernæst skal du finde ud af, hvem du vil handle med, så du er klar når markedssignalerne kommer. Måske har du allerede forfattet nogle ”tilbudsmails”, som kan sendes ud til dine handelspartnere. Endelig kunne du overveje om futures og optioner er værktøjer, som skal i brug til afdækning, fortsætter han.
- I Agrovi hjælper vi mange kunder med at få en ’handelsplan’ på plads. Så hvis man ikke har mod på eller tid til at få det gjort, vil jeg da anbefale at man tager kontakt til os. Vi tilbyder også vores kunder en ”early warning”, så de er godt forberedt når signalerne kommer. Fra efteråret introducerer vi endvidere nogle nye ”handels-erfagrupper”, hvor der både vil være fælles oplæg med aktuel baggrundsviden og individuel opfølgning og sparring. På den måde er vi med til at sikre de bedste løsninger”, slutter han.