Selvom det nu er sommer, og høsten så småt er ved at gå i gang, er det først nu, at de allersidste vintereftersyn på høstmaskiner bliver afsluttet hos HMC-Maskiner A/S, der tidligere på året flyttede Holbæk-afdelingen til en ny adresse i den sydlige udkant af byen. 

- Vi laver vintereftersyn helt fra efteråret, mens folk stadig kan huske eventuelle småfejl, men der er altid nogle, der først her på falderebet kommer i tanke om, at de skal have lavet noget på deres høstmaskiner, inden de kan gå i gang med høstarbejdet, fortæller Peter Ilsøe.

Han er værkfører i Holbæk-afdelingen, som efter flytningen er blevet et rent servicecenter, mens både administration og salg er placeret i firmaets Sorø-afdeling.

- Vi får kontakt med landmænd, som ikke har fået foretaget vintereftersyn, og først opdager, at de skal have noget lavet på en høstmaskine, når de er gået i gang med at høste. 

Meget kan drille

Når man har kørt et par omgange med mejetærskeren, viser det sig eksempelvis nogle gange, at der er betjeningsknapper, som ikke virker, efter maskinen har stået stille vinteren over. Der kan naturligvis være flere årsager til eventuelle problemer, påpeger Peter Ilsøe.

- Det kan være et relæ, der driller. Eller måske har en rotte været inde og gnave i nogle ledninger, så et eller andet 
ikke virker. Det kan også være nogle remme, der skal strammes. Eller der kan gå et leje, når maskinen kommer ud og køre efter at have stået stille siden sidste sæson.

- På en ballepresser, der ikke har været til vintereftersyn, kan det være et bindeapparat, der driller, selvom det virkede fint året før. Det kan blandt andet give problemer, hvis man har købt en anden type bindegarn end sidste år. Så skal bindeapparaterne typisk stilles om, forklarer han.

Tæt på kunderne

- Vore montører sætter i alle situationer en ære i at lave høstmaskinerne, så de kører problemfrit i høsten. Men der er også situationer med ældre maskiner, hvor vi drøfter med kunden, om et leje, som har kørt mange timer, skal skiftes, så der ikke kommer driftsstop – eller om det skal køre så længe, som det kan, inden det skiftes ud.   

- Der er situationer med ældre maskiner, hvor vi må råde en kunde til at undlade at få foretaget en reparation, hvis vi kan se, at reparationen vil koste mere, end maskinen er værd. Så hellere få en anden til at høste eller anskaffe en anden maskine, fortæller Peter Ilsøe.

Der er i alt tilknyttet 13 servicemontører og fire lagerfolk til værkstederne i Holbæk og Sorø. De har så vidt muligt holdt ferie i juni, så de er klar til at rykke ud, når høsten går i gang, oplyser Peter Ilsøe.