Store traktormærker øger markedsandelen

Både nummer ét og to, New Holland og John Deere, har øget deres procentvise markedsandele markant i 2015

Trods dårlige priser på landbrugets produkter, blev der alligevel investeret i nødvendigt produktionsudstyr. Med 291 nyregistrerede traktorer i december måned løfter det samlede traktorsalg i Danmark sig op på det niveau, flere interessenter i branchen betegner som normalt og nødvendigt for at opretholde en opdateret og velproportioneret maskinpark i landbruget.

Mest glæde af denne situation fik New Holland, der, siden mærket i 2010 fravristede John Deere den attraktive status som Danmarks mest foretrukne traktormærke, har siddet på førstepladsen. Ingenlunde selvsikkert, for der har været måneder gennem 2015, hvor positionen har været truet.

De tre bedst sælgende traktormærker, New Holland, John Deere og Case IH har alle øget deres markedsandele i Danmark fra 2014 til 2015, New Holland med 3,9 procentpoint, John Deere med 4,3 og Case IH med 0,5 procentpoint, mens de øvrige mærker med Kubota som undtagelse må notere sig en lavere markedsandel end året før.

Læs også