Arla kom ud af 2015 med en omsætning på 10,3 milliarder
EUR (76,5 mia. DKK). Det er et fald på 3,3 procent i forhold til året før.
Arlaindtjeningen, som afspejler den værdi, Arla har skabt
for hvert kilo mælk leveret af andelshaverne, endte på 33,7 eurocent pr. kilo
(251,4 øre pr. kilo) i koncerngennemsnit med en samlet mængde andelshavermælk
på 12,5 milliarder kilo i 2015. Til sammenligning var Arlaindtjeningen i 2014
på 41,7 eurocent pr. kilo (310,9 øre pr. kilo) med en samlet mængde ejermælk på
11,7 milliarder kilo. Arlas gearing ved årets slutning var 3,3.
- Vi vidste, at 2015 ville blive et hårdt år på alle
markeder, og det var det. Priserne på mejeriprodukter globalt var under pres
hele året, og det har alle mælkeproducenter mærket konsekvenserne af. Det
påvirkede også Arlas mælkepris til ejerne og vores omsætning i 2015. Når det er
sagt, så lykkedes Arla med at gennemføre de opgaver og forandringer i
forretningen, som vi havde sat os for i et år, hvor hele mejeribranchen stod
over for store udfordringer, siger adm. direktør i Arla Foods, Peder Tuborgh.
Han fortæller, at Arla har arbejdet intenst på at minimere
effekten fra de negative globale tendenser ved at reducere omkostningerne og
fastholde og forbedre Arlas markedspositioner i Europa, samtidig med at det er
lykkedes os at skabe nye markedspositioner for vores brandede produkter uden
for EU.
Arla-koncernens nettoresultat i 2015 udgør 295 millioner
euro, hvoraf Arla Foods ambas resultatandel udgør 285 millioner euro (2,1
milliarder DKK), hvilket svarer til 2,8 procent af koncernens omsætning.
- Normalt er det vores mål, at nettoresultatet skal ligge
på 3 procent af vores omsætning, men i august sidste år blev bestyrelsen enig
om at justere målet fra 3 procent til intervallet 2,7-3,0 procent af
omsætningen. Det gjorde vi til fordel for acontomælkeprisen og for at støtte
vores andelshavere i deres meget vanskelige økonomiske situation, som er skabt
af den globale nedgang i mælkepriserne, siger Arla Foods’ bestyrelsesformand,
Åke Hantoft.