Kemivirksomheden Cheminova øger salget i Indien med 25 procent om året ved at være aktiv i små, indiske landsbyer
Ved såkaldte ”Farmers Meetings” i indiske landsbyer lærer
indiske landmænd at anvende Cheminovas produkter korrekt.
Og noget tyder på, at Cheminovas strategi med at komme
helt tæt på de indiske kunder virker. I hvert fald er Cheminovas salg i Indien
firdoblet siden 2001. Det skriver Børsen.
- Vores konkurrencedygtighed skal skabes ved at være så
tæt på kunderne som muligt. Derfor Farmers Meeting. Vi skal lære bønderne at få
mere værdi ud af vores produkter ved at anvende dem korrekt. Så bliver det
bæredygtigt, men stadig profitabelt for os, siger administrerende direktør ved
Cheminovas hovedkontor i Mumbai Pramod Karlekar til Børsen.
Potentialet i Indien er enormt, idet landet er verdens
næststørste landsbrugsland. Men ifølge Børsen er blot en fjerdedel af
landbrugsarealerne beskyttet mod ukrudt. Derfor går en tredjedel af afgrøderne
tabt.