Avis: Dansk kemi finder vej til indiske landmænd

Kemivirksomheden Cheminova øger salget i Indien med 25 procent om året ved at være aktiv i små, indiske landsbyer

Ved såkaldte ”Farmers Meetings” i indiske landsbyer lærer indiske landmænd at anvende Cheminovas produkter korrekt.

Og noget tyder på, at Cheminovas strategi med at komme helt tæt på de indiske kunder virker. I hvert fald er Cheminovas salg i Indien firdoblet siden 2001. Det skriver Børsen.

- Vores konkurrencedygtighed skal skabes ved at være så tæt på kunderne som muligt. Derfor Farmers Meeting. Vi skal lære bønderne at få mere værdi ud af vores produkter ved at anvende dem korrekt. Så bliver det bæredygtigt, men stadig profitabelt for os, siger administrerende direktør ved Cheminovas hovedkontor i Mumbai Pramod Karlekar til Børsen.

Potentialet i Indien er enormt, idet landet er verdens næststørste landsbrugsland. Men ifølge Børsen er blot en fjerdedel af landbrugsarealerne beskyttet mod ukrudt. Derfor går en tredjedel af afgrøderne tabt.

Læs også