L&F målretter ny kampagne mod danskerne

Landbrug & Fødevarer barsler med ny landsdækkende kampagne, der skal få befolkningen til at se hvad landbruget kan tilbyde og bidrage med til samfundet, og øge danskernes accept og anerkendelse af landbrugserhvervet.

Nye tal afslører at andelen af den danske befolkning der mener at landbruget gør for lidt for miljøet på bare ti år er steget fra 10 til 30 procent. Det er sket samtidig med at landbruget har indført en række miljøforbedrende foranstaltninger – og det sammenfald går bare ikke.

I hvert fald ikke hvis man spørger formand for Kolding Herreds Landbrugsforening, KHL, Asger Christensen, der på et medlemsmøde onsdag aften i Kolding omkring de stærkt omdiskuterede vandplaner, luftede sin bekymring og frustration over folkestemningen, og samtidig forsøgte at pejle sig ind på, hvad der skal til for at ændre den situation.

Og med de stærkt omdiskuterede vandplaner i høring det næste halve år, er Landbrug & Fødevarer undervejs med en landsdækkende kampagne, hvor man denne gang vil gå målrettet efter befolkningen i landsdækkende tv-reklamer og avisannoncer, for at få vendt folkestemningen overfor landbruget – efter det er lykkes at få flere politikere i tale.

- Det handler om at få flyttet diskussionen. Få ud hvad I bidrager med i landbruget, og ikke hvor dårligt I har det, lød budskabet fra en af indlægsholderne, tidligere spindoktor for SF, og i dag adm. direktør i Geelmuyden.Kiese, Peter Goll, der løftede lidt af sløret for den kampagne der arbejdes med på Axelborg omkring landsdækkende avisannoncer og tv-reklamer.

Asger Christensen har som formand været meget i offensiven omkring den politiske proces og påvirkning omkring vandplanerne. Men han erkendte efter mødet onsdag aften, at det formentlig er en anden taktik, der bør vælges overfor befolkningen – men at der skal handles nu, er der ingen tvivl om:

- Vi skal have besluttet hvilke initiativer der skal sættes i værk. Både hvad vi kan gøre, og hvad den enkelte landmand kan gøre. Jeg har det godt med alle de ressourcer vi allerede har brugt på at anskueliggøre – mange ting er sendt til hjørnespark, sagde Asger Christensen, der samtidig fastslog at han nu er åben overfor modellen med at få drøftet strategien omkring landbruget i befolkningen internt i Landbrug & Fødevarer, og dernæst samlet melde ud i form af en landsdækkende kampagne målrettet danskerne.

Læs også