Trinløs tysk transmission

Agrotron TTV fra Deutz-Fahr er seneste skud på stammen af højteknologiske traktorer med trinløst gear. Traktoren placerer sig i mellemgruppen med effekter på 130-155 hk.

Deutz-Fahr’s nye TTV-traktorserie med trinløs transmission er en traktor, der sagt på moderne dansk – rykker. I positiv forstand forstås.

Det er således ikke mindst traktorens velfungerende – og fuldstændig trinløse transmission - der gør, at denne serie skiller sig ud fra mængden af traktorer i størrelsen 130-160 hk.

Helhedsindtrykket af TTV-serien er således, at der er tale om en gennemført maskine, der bringer Deutz-Fahr og kunderne i landbruget vel ind i det årti, vi er godt i gang med.

Gearet virker via det såkaldte PowerCom V håndtag helt efter hensigten. Og der er næppe tvivl om, at trinløse transmissioner får mange tilhængere i fremtiden. Om kunderne er parate til at betale en merpris i forhold til andre Agrotron-modeller på 60.000-70.000 kroner, må fremtiden vise. Der er dog allerede solgt tre TTV’ere i Danmark.

Spørger man traktorførerne rundt om i landet, er valget næppe svært.

- TTV’en har altid det rigtige »gear« til en given opgave – simpelthen fordi den ikke har noget gear. Samtidig generes føreren ikke af udkobling og gearskift, der kort afbryder trækkraften under arbejdet. Maskinen arbejder konstant og helt uden ryk, hvilket gør den velegnet til markarbejde såvel som til en suveræn transporttraktor, påpegede Kristian Dalum fra HCP’s salgsafdeling under TTV-demonstrationen forleden.

- ZF besidder absolut maksimal kompetence og know-how indenfor transmissionsteknik. Derfor faldt valget på ZF, der har omkring 30.000 mennesker ansat, som ikke beskæftiger sig med andet end at udvikle den her slags teknologi, fremhævede Kristian Dalum fra HCP ved danmarkspremieren på serien forleden.

Alt foregår elektronisk, og føreren mærker aldrig skiftet mellem de enkelte planetgear, som deler hastighedsskalaen. Han skal blot koncentrere sig om at betjene styreenheden, der kaldes PowerCom V.

Her kan han eksempelvis vælge manuel-funktionen, hvor gaspedalen bruges til at øge omdrejningstallet. For at køre fremad, skal styreenheden presses frem, hvorved hastigheden reguleres. Presser man bagud, sættes hastigheden ned. Frem og bak foretages ved samme hastighed. Der er altså tale om et to-vejs køretøj.

Vælges automatik i styreenheden, har man mulighed for at benytte en særlig stop-og-start-funktion. Funktionen betyder, at man for eksempel kan holde på en bakke med en gyllevogn, uden at skulle bruge bremsepedalen. Det trinløse gears kompensationsprincip sørger således for, at traktoren hverken kører tilbage eller frem.

Herudover kan man vælge et hav af forskellige funktioner via PowerCom V håndtaget. Eksempelvis er er indbygget en tempomat, der fastlåser hastigheden på et ønsket niveau.

Komponenterne i transmissionen er i øvrigt trykomløbssmurte og derfor placeret over oliesumpen i gearkassen. Det betyder i praksis, at friktion undgås, hvilket fjerner træghed ved koldstarter.

I TTV-serien yder motoren mellem 130 og 160 hk, mens den maksimale effekt i 260’eren er på 272 hk i en ny opgraderet udgave. Deutz-motoren, der har en slagvolumen på 7,1 liter, findes også i firmaets mejetærsker-serie, hvor den yder helt op til 320 hk.

I TTV-serien er motoren med andre ord en særdeles solid blok, der grundlæggende er overdimensioneret, når ydelsen ligger omkring de 130-160 hk.

- Det åbner selvfølgelig for den mulighed, at nogle kunne fristes til at manipulere med teknologien. Og jeg kan da heller ikke afvise, at nogle vælger at købe en mindre model, og så selv »pille« ved teknikken for at få effekten op.

- Den mulighed har man jo i grunden haft altid. Men man skal selvfølgelig være klar over, at garantien ryger, hvis man manipulerer med den oprindelige teknik, sagde HCP’s Kristian Dalum, da TTV-serien forleden blev præsenteret for fagpressen.

Modellerne kaldes Agrotron 1130 TTV (130 hk), Agrotron 1145 TTV (145 hk) og Agrotron 1160 TTV (155 hk).

Motoren er Deutz’ egen 7,1 liters, 6-cylindrede dieselmotor med højtryksteknologi, som også kendes fra moderne TDI-biler. Ved konstant belastning ligger effektområdet på 1.800-2.300 omdrejninger i minuttet.

Traktorens løfteevne i trepunktsophænget bagest er opgivet til 9.240 kg, og i front til 4.000 kg.

Traktorens kabineaffjedring foregår automatisk. Som ekstraudstyr kan man også vælge en affjedret foraksel

Læs også