Høj Arla-indtjening i delt 2014

Arla-indtjeningen endte på 3,11 kroner pr. kilo baseret på 11,7 milliarder kilo ejermælk

Arla præsenterer onsdag sit resultat for 2014, og mejerigiganten deler året op i to:

- Sjældent har et regnskabsår været delt i to så modsatrettede halvdele. I første halvdel af 2014 var der stærk økonomisk medvind på de globale markeder, og det bragte Arla ind i sommeren med rekordhøj mælkepris til andelshaverne i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxembourg og Holland, skriver Arla i en pressemeddelelse og fortsætter:

- Så ændrede tingene sig. Medvind blev til modvind i takt med, at det globale udbud af rå mælk oversteg efterspørgslen. Forbruget i Kina tog af, og lagrene var fulde. Og modvinden blev endnu kraftigere, da Rusland udstedte et importstop for bl.a. mejeriprodukter fra EU.

Men lægger man første halvår og andet halvår sammen, kommer Arla ud af 2014 med en samlet indtjening, der er højere end nogen sinde før, påpeger man.

Arlaindtjeningen, som afspejler den værdi, Arla har skabt for hver kilo mælk leveret af ejerne, endte på 41,7 eurocent pr. kilo, hvilket svarer til 3,11 kroner pr. kilo baseret på 11,7 milliarder kilo ejermælk i 2014.

En rutsjebanetur

Arlas resultat for 2014 blev 0,3 milliarder euro – det vil sige 2,4 milliarder kroner - svarende til det fastsatte mål på tre procent af den samlede omsætning.

- I et år, som har været en sand rutsjebanetur for den globale mejeribranche, har Arlas stærke varemærker og stramme styring af omkostninger gjort os i stand til at få mest muligt ud af opsvinget og forblive konkurrencedygtige i det faldende marked, lyder det fra administrerende direktør i Arla Peder Tuborgh.

- Den rekordhøje Arlaindtjening på 41,7 eurocent i 2014 bekræfter dette, men giver samtidig ikke det fulde billede af et år, hvor mælkepriserne var meget lavere ved slutningen af året end ved starten. Markedsforhold og det russiske importstop gør den økonomiske situation vanskelig for vores ejere, men vi har arbejdet hårdt for at minimere effekten af dette. Det har vi gjort ved at holde fast i vores strategi, som fokuserer på at skabe vækst uden for Europa og samtidig styrke Arla på vores europæiske kernemarkeder.

Læs også