Arla-indtjeningen endte på 3,11 kroner pr. kilo baseret på 11,7 milliarder kilo ejermælk
Arla præsenterer onsdag sit resultat for 2014, og mejerigiganten
deler året op i to:
- Sjældent har et regnskabsår været delt i to så
modsatrettede halvdele. I første halvdel af 2014 var der stærk økonomisk
medvind på de globale markeder, og det bragte Arla ind i sommeren med rekordhøj
mælkepris til andelshaverne i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien,
Belgien, Luxembourg og Holland, skriver Arla i en pressemeddelelse og
fortsætter:
- Så ændrede tingene sig. Medvind blev til modvind i takt med, at det globale
udbud af rå mælk oversteg efterspørgslen. Forbruget i Kina tog af, og lagrene
var fulde. Og modvinden blev endnu kraftigere, da Rusland udstedte et
importstop for bl.a. mejeriprodukter fra EU.
Men lægger man første halvår og andet halvår sammen,
kommer Arla ud af 2014 med en samlet indtjening, der er højere end nogen sinde
før, påpeger man.
Arlaindtjeningen, som afspejler den værdi, Arla har skabt
for hver kilo mælk leveret af ejerne, endte på 41,7 eurocent pr. kilo, hvilket
svarer til 3,11 kroner pr. kilo baseret på 11,7 milliarder kilo ejermælk i
2014.
En rutsjebanetur
Arlas resultat for 2014 blev 0,3 milliarder euro – det vil
sige 2,4 milliarder kroner - svarende til det fastsatte mål på tre procent af
den samlede omsætning.
- I et år, som har været en sand rutsjebanetur for den
globale mejeribranche, har Arlas stærke varemærker og stramme styring af
omkostninger gjort os i stand til at få mest muligt ud af opsvinget og forblive
konkurrencedygtige i det faldende marked, lyder det fra administrerende
direktør i Arla Peder Tuborgh.
- Den rekordhøje
Arlaindtjening på 41,7 eurocent i 2014 bekræfter dette, men giver samtidig ikke
det fulde billede af et år, hvor mælkepriserne var meget lavere ved slutningen
af året end ved starten. Markedsforhold og det russiske importstop gør den
økonomiske situation vanskelig for vores ejere, men vi har arbejdet hårdt for
at minimere effekten af dette. Det har vi gjort ved at holde fast i vores
strategi, som fokuserer på at skabe vækst uden for Europa og samtidig styrke
Arla på vores europæiske kernemarkeder.