Familiefejde med trinløs vinder

I den populære størrelsesklasse omkring 110 kW/150hk har Case IH et udvalg på to Steyr-byggede traktorer – enten en fire-hastigheds powershift CS150 eller en CVX150 med uendelig variabel transmission. Begge modeller er blevet kørt gennem tyske Profi’s traktortest. Effektivt Landbrug præsenterer her en redigeret dansk udgave af testen.

Uendeligt variabelt – ja eller nej?

Case gør valget meget interessant, da mærket kan tilbyde både powershift og trinløs transmission ved samme hestekraftsniveau. Det er »middelklassen« 110 kW/150 hk CS150 og CVX150, der her er afprøvet.

Hvordan vælger køberen?

Det første han skal gøre sig klar er, at valget langt fra er enkelt. Det er rigtigt nok, at købere kan sammenligne nøgletal vedr. ydelse og brændstoføkonomi, som der gøres i afprøvningen, men det drejer sig om mere end det. Når det drejer sig om ren traktorydelse og økonomi er det ikke altid muligt at retfærdiggøre den ekstra investering, der skal til, for at købe trinløs teknologi. Men til hvilken værdi kan man sætte bedre førerkomfort, der er den mest følelses-betonet og vanskelig traktor-faktor at prissætte? Kort sagt er der ingen nem løsning, når der skal vælges.

Men tilbage til fakta: Både CS og CVX er udstyret med en sekscylindret Sisumotor med turbo på 6,6 liter, der leverer 107 kW/145 hk ved 2.300 omdrejninger pr. minut. Derudover er den eneste væsentlige forskel mellem de to, at den trinløse CVX er udstyret med et elektronisk injektionskontrolsystem, i stedet for et mekanisk system som på den konventionelle CS.

Det samme gælder det vedvarende ydelsesområde. Ydelse på CVX falder først til under det angivne niveau (30 procent) efter at motoromdrejningerne er faldet til under 1.600 omdrejninger. I modsætning dertil falder ydelse på CS-traktoren tidligere – ved 1.750 omdrejninger (24 procent).

Så er der selvfølgelig også brændstoføkonomien at tænke på. I gennemsnit var det specifikke brændstofforbrug omkring fire procent mindre på CVX end på CS. Men det ligger klart, at Sisu motorerne – uanset om de sider i en CS eller en CVX – stadig er blandt eliten, når det drejer sig om deres brændstofforbrug.

Lignende resultater blev opnået med hensyn til trækkrogs-målinger. Ved den angivne hastighed kom 75 procent af motorkraften til CS traktorhjulene - et tal, der var næsten 76 procent på CVX-traktoren. Ved maksimal motorydelse var de respektive tal 79 procent på CS og 78 procent på CVX.

Ovenstående antyder, at når man kører i det optimale hastighedsområde, er den effektivitet, der opnås med CVX’ens uendelig variabel transmission, mindst på niveau med fire-hastigheds powershift. Derudover sammenligner CVX også fordelagtigt med andre trinløse enheder, hvor dens specifikke brændstofforbrug på 275 g/kWh ved maksimal træk også er et imponerende resultat.

Der er dog en vigtig factor, der skal huskes. DLG-målingerne afslørede, at fremkørselshastigheden har stor betydning for CVX’ens trækeffektivitet (andel af trækkrogseffekt af tilgængelig motorydelse). I testen varierede resultaterne mellem 75 procent og 81 procent afhængig af, hvor traktoren var i 5-14 km/t fremkørselshastighedsområdet. Effektiviteten var på sit højeste mellem 10 km/t og 14 km/t (8-12 km/t på 38 tommer dæk), med lavere resultater, når traktoren bevægede sig ved lavere eller højere hastigheder.

Dette afspejler i hvilken grad kraften overføres hydrostatisk eller mekanisk, en opdeling der varierer gennem de fire områder afhængig af transmissionsindstillingerne.

På CS-traktoren danner Multi-Controller’en toppen af hovedgearstangen, der er ansvarlig for valg af i alt seks nøglehastigheder gennem dens dobbelte H-kanal. Til at opbygge disse hoved-hastigheder er der fire powershift-trin, der vælges via to knapper på Multi-Controller’en.

Interessant nok har Case valgt at placere nedgearingsknappen til højre og opgearing til venstre, hvilket vi fandt helt ulogisk. Det er vel den mest naturlig bevægelse at skifte til højere gear til højre?

Et andet lille kritikpunkt er, at valget af powershift-trin vises med LCD-lys på dørstolpen; det vil være fint, hvis ellers lysene var stærke nok til at kunne ses i dagslys, men det er de ikke.

Ikke overraskende er denne »auto-faktor« den væsentligste forskel på CVX’en, hvor der er en overflod af automatiske funktioner. At betjene den er så nemt, som det kan blive: Start traktoren, vælg kørselsretningen, sæt foden på pedalen – og så kører den.

Ok – måske er det ikke helt så enkelt, og der er bestemt også aspekter af kørslen af CVX, der kræver tilvænning. Her er det især »adskillelsen« af motorhastigheden og fremkørselshastigheden; for eksempel giver CVX motormanagement-systemet mulighed for at motorhastigheden falder, når traktoren accelerer, så motoren altid arbejder ved den mest økonomisk optimale indstilling ved et givent læs.

En lille skive på konsollen, gemt under en klap, giver traktorføreren mulighed for at ændre niveauet af fald i motorhastigheden ved læs, før ratioen ændres. Det er klart en vigtig funktion og en, som Case burde have gjort mere ud af at forklare. Det skal dog retfærdigvis nævnes, at der nu er tilføjet en fyldig sektion i brugerhåndbogen, siden testen blev udført.

For eksempel at sætte farten op eller ned i cruise-kontrol-indstillingen synes at tage ualmindelig lang tid, når man holder den rigtige knap nede, selvom cruise-kontrollen kan indstilles, når traktoren står stille. Derudover tillod test CVX-traktoren kun indstilling af forudbestemt hastighed.

Men med kendskab til dette »svage punkt«, har Case nu fordoblet dette og tilbyder to forudbestemte hastigheder i hver retning, hvilket er fremragende. Der er to fremkørselsområder, en kontakt på højre konsol, til valg af enten 0-50 km/t eller 0-14 km/t, afhængig af brug.

Hvis traktoren står stille i over 45 sekunder eller traktorføreren forlader kabinesædet, aktiveres en parkeringslås automatisk og transmissionsoliepumpen svinger ud. Derudover er der også en traditionel håndbremse med en sikkerhedsanordning, der forhindrer traktoren i at køre med håndbremse på. Det anbefales ikke.

Det skal dog nævnes, at man skal passe på, når man f.eks. er ved at koble et liftophængt redskab på. Hvis traktorføreren snegler hen til redskabet, tager sin fod af gaspedalen, men så får motoren op i omdrejninger for hurtigt for at hæve liften, før parkeringsmekanismen har haft mulighed for at blive aktiveret, er det muligt for traktoren at flytte sig derfra. En måde at undgå dette potentielle problem på er ved at anvende koblingen, når der køres langsomt hen til redskaber.

Kritikken her er, at traktorføreren ikke får klart nok at vide, når funktionen ikke længere er aktiveret, som f.eks. efter et stop ved enden af marken for at påfylde rotorharven/combi-såmaskinen. Hvis traktorføreren har vænnet sig til bare at lade combi-såmaskinen fald ind og ud uden at tænde/slukke PTO’en, kan han ende med at så en omgang, uden at rotorharven roterer.

Vores testfolk kunne heller ikke forstå, hvorfor Case havde undladt at designe mere forskel i lift- og PTO-knapperne på skærmen – det og manglen på en blød tilkobling af PTO, hvilket betød at vores store ballepresser faldt i gear med et brag. På den positive side var der bestemt ikke noget at klage over med hensyn til den totale PTO-specifikation: Fire hastigheder (540/1000 og 540E/1000E) anses som værende fremragende.

Når det er sagt, så blev der opnået test point på aktiveringen og betjeningen. Aktivering af liftsystemet efter motoren er startet er for eksempel kun muligt, efter man trykker på liftknappen. I praksis betyder det, at liftsystemet skal være hævet, før det kan sænkes. Vi synes også, at Case burde indføre en stopstilling i liftsystemet og måske endda et hurtigt »jord-koblingssystem« til den for det meste praktisk Multi-Controller. Som det er nu, kræver begge operationer, at traktorføreren fjerner sin hånd fra Controlleren.

På den positive side er den store skive til forudindstilling af liftsystem-parametret klar og let at anvende. Det gælder også de øvrige liftsystem-funktioner, såsom faldehastighedskontrol, positionskontrol og trækkontrol. Derudover findes der en knap til betjening af liftsystemet, der f.eks. anvendes, når der tilkobles et redskab, og den gælder over alle andre indstillinger, som med den eksterne kontrol på skærmene.

Interessant nok er liftsystemet for på CVX endnu stærkere end på CS, selvom forskellene i løftekraft er minimale; en vedvarende 3.500 kg er mere end tilfredsstillende. Den eksterne kontrol for er meget anvendelig, men desværre kan man ikke sige det samme om topstangsarmen, der er ophængt enten på siden (CS) eller på brændstoftanken (CVX).

Men der er forskelle. Det maksimale antal elektriske spoler på CVX er fire sammenlignet med to på CS. Ulempen ved CVX er derimod, at kun den ene af de fire spoler er på Multi-Controlleren. Resten er enten på fire-vejs ventilblok håndtaget eller et lille håndtag, der kontrollerer det fjerde spole. I modsætning dertil er der på CS placeret to ventiler på Multi-Controller og yderligere to ventiler kontrolleres via en velmoduleret mekanisk fire-vejs ventilblok. Det giver knapper til en tredje spole ventil til forenkling af for eksempel en læssergrab operation.

Justering af flowhastigheden er via en praktisk skive på CVX, gemt under en klap i armlænet. Her igen kommer manglerne ved knappen i dørstolpen, da den er for lille og ikke synlig nok. Flowhastighed på CS får sin kritik i forbindelse med bagventilen, hvor mærkning kunne være mere tydelig og lettere at forstå.

Når vi nu er ved mærkning, er der ingen indikering af, hvornår ventilerne på CS150 er i flydestilling; dette er bedre på CVX, som viser denne information på hoveddisplayet.

På begge traktorer aktiveres firehjulstrækket og differentialspærre-funktionerne let med en kontakt, og automatisk mode omfatter en liftsystem-provokeret afbryder til differentialspærren. En nyttig tilføjelse her vil være at have en styrings vinkel-aktiveret firehjulstræk egenskab.

DLG teststationen registrerede støjniveauet hos CS150 til 76 dB (A) og hos CVX150 til 76,5 (A), hvilket anses som tilfredsstillende. Man var også tilfreds med det multi-justerbare rat, det brede foldevindue, og de glidløse pedaler. Den eneste klage her var, at pedalerne var hæftet lidt for højt for optimal komfort for traktorføreren.

Siddeforholdene fejler ikke noget, og det er i hvert fald værd at pointere, at det justerbare og integrerede armlæn på CVX er en stor fordel. Når man springer fra CVX til CS-kabinen var en af de væsentlige kommentarer fra testpersonerne vedrørende komfort, at der ingen justerbar armlæn er til at stille Multi-Controlleren. Denne CS-sammenligning bliver mere åbenbar, når CS-traktorens gearstang-monterede Controller skubbes ud og længere væk i en af CS’ens gear i øverste del af gearkassen.

Længere tilbage i kabinen vinder CVX også over CS. Skiverne til dens liftsystem er bedre mærket, det manuelle gashåndtag er integreret i armlænet i stedet for at sidde oppe på skærmen, og gashåndtaget har også et justerbart stop. For at gøre det endnu værre for CS forstyrrer dens manuelle gashåndtag dørhåndtaget.

Ventilationen er fin og det kraftige aircondition system er fremragende. Case skal også roses for, at de har erstattet CS’ens begravelsesagtig og deprimerende sorte og grå farver i kabinen med den mere opmuntrende gyldenbrun CVX farve. Der er en praktisk opbevaringsbeholder til venstre i CVX og den eneste væsentlig mangel nu er en rummelig køleboks.

CS har den valgfrie mulighed, at man kan få Carraro-uafhængig affjedringssystem for, hvilket er standardudstyr på CVX, og det udgør en stor forskel for kørsel i CS. Affjedringsindstillingerne er meget generøse, næsten for meget af det gode: Affjedring af/på, selv-udlignende, manuel højdekontrol. Men alligevel betyder manglen på kabineaffjedring, at den overordnet er dårligere end CVX-traktoren.

Da vi arbejdede med de to traktorer målte vi en 13,5 m vending på CVX (1,92 sporvidde, 2,80 hjulbase) og en halv meter mindre på CS – de gennemsnitlige resultater er sammenlignelige med konkurrenterne. Vægt i ubelastet stand for CVX er 7.300 kg, hvilket er et ton tungere end CS som følge af dens ekstra egenskaber.

Denne ekstra vægt er klart afspejlet i kraften: Vægtratioen på 68 kg/kW, hvilket kan sammenlignes med den forholdsvis lettere CS på 60 kg/kW. Ikke desto mindre klarer CVX150 stadigvæk masser af nyttelast, som er angivet til 3.700 kg.

Traktorerne har i alt imponerende 29 nipler, hvoraf hele 14 er spredt ud omkring forakslen. Ikke overraskende er der tale om at lave en automatisk smøring på et tidspunkt i fremtiden.

Adgang til motoren er ok på begge traktorer, men CVX sejrer, da dens motorhjelm i et stykke er hængslet bagerst, hvilket giver en meget bedre adgang. I modsætning dertil hænger CS-motorhjelmen på forrest, så dens panel er i vejen for adgang til køleren og andre områder.

Derudover er der ydelse og brændstofforbrug fordele fra CVX’ens motor management system. Dette, sammen med de mange fordele for traktorføreren med den integrerede armlænskontrol og kabine affjedring, gør at prisniveauet synes at være i orden.

Naturligvis vil den trinløse valgfri mulighed ikke være gavnlig for alle, og for de, der ønsker at holde sig til det kendte, er CS150 stadig et velbygget og afprøvede alternativ.

+ Jævnt kabinegulv og hårdfør betræk er en fordel, når traktoren rengøres

+ God kabinebelysning inkl. forhalet slukning

+ Selvslukkende retningsviser, men slukker for hurtigt

+ Praktisk opbevaringskasser skulle snart komme på CS-kabinerne

+ Adgangen til sikringerne og enhedens etiketter er upåklagelige

- Begrænset bevægelses for sædet for og bag

- Ineffektiv dækning af håndtaget på venstre dør

- Radioen burde slukkes, når motoren slukkes

- PTO hastighedsindikator nulstilles til at registrere timer hver gang motoren startes

- Liftsystemet har ingen lifthøjdekontrol for liftarmene

- Følsomheden af liftslipkontrollen kan ikke justeres

- Fjernelse af kablerne ind til kabinen er vanskelig. Klemmerne slipper ikke

- Værktøjskassen forrest i kabinen er for lille og placeret for tæt på udstødningen

++ meget god

+ god

0 gennemsnit

- under gennemsnit

-- dårlig

++ meget god

+ god

0 gennemsnit

- under gennemsnit

-- dårlig

I testen omtales en ulogisk placering, af powershift funktionen, på CS traktoren. Nedgearingsknappen sidder til højre og opgearing til venstre. Hvis kunden ikke er tilfreds med denne placering, og finder det ulogisk, kan det hurtig og enkelt ændres, med en lokal løsning hos Case IH forhandleren.

Angående indstillinger af CVX traktoren. F.eks. som drejeknappen til justeringer af motoromdrejninger, eller andre relevante indstillinger: Der er til samtlige kunder udsendt et »CVX instruktionshæfte«, som enkelt og kort fortæller om samtlige indstillinger på CVX traktoren.

Kritikken omkring softwaren som automatisk styrer motoromdrejninger og PTO, når liften hæves, kan af sikkerhedsmæssige hensyn ikke ændres. Det er ulovligt ifølge loven. Samtidig tror vi, det er de færreste traktorfører, som vil nå at så en omgang, inden de opdager, at rotorharven ikke roterer.

Tilkoblingen af PTO er en moduleret blød tilkobling. Derfor er vi uforstående overfor den, hårde tilkobling af presseren. Der kan have været en fejl på den omtalte CVX traktor fra Tyskland. Vi har ikke haft dette problem i Danmark.

Har du efter læsning af denne test fået yderligere interesse i CS eller CVX traktorerne fra Case IH, er du meget velkommen til at kontakte, din nærmeste Case IH forhandler.

Yderligere oplysninger om Case IH produkter og Case IH forhandlere findes på hjemmesiden www.lmb.dk

Læs også