Sydfynsk entreprenørfirma har succes med specialbygget materiale

Korinth Entreprenørfirma gør flittigt brug af både drænkasse og vejrenoveringsvogne. – Anvendelsen af det specielle materiel gavner kunderne, lyder det fra Thor Laursen, der indtrådte i ejerkredsen ved årsskiftet.

Den specialbyggede drænkasse er en effektiv dræningsform, der ikke er begrænset af dybder, sten og jordtype. Privatfotos Bjarke Laursen, Thor Laursen, Jørn Høj og Jacob Østerberg, alle uddannede aut. kloakmestre og ejerkredsen bag Korinth Entreprenørfirma.

Hos Korinth Entreprenørfirma påbegyndte man generationsskifte tilbage i 2014, hvor Bjarke Laursen indtrådte i ejerkredsen sammen med sin far, Ib Laursen, og Jørn Høj. I 2018 indtrådte Jacob Østerberg og ved årsskiftet 23/24 indtrådte Thor Laursen i ejerkredsen, samtidig med at Ib Laursen (Bjarke og Thors far, red.) trak sig tilbage. Ejerkredsen består i dag af Jørn Høj, Bjarke og Thor Laursen samt Jacob Østerberg, der alle er uddannede aut. kloakmestre.

- Ændringerne i ejerkredsen har betydet, at vi har delt arbejdsopgaverne ud mellem os, svarende til de kompetencer, vi hver især har. Desuden har vi fortsat stort fokus på udviklingen inden for branchen både med hensyn til ESG, digitalisering samt maskinstyring. Det er i kundernes interesse, at vi hele tiden er fuldt opdateret på den front, og at de f.eks. kan få målt drænenes koordinater ind samtidig med etableringen, fortæller Thor Laursen og fremhæver firmaets brug af sine drænkasse.

Effektiv drænkasse

- I størstedelen af vores dræn-projekter anvender vi vores drænkasse. Den er en effektiv dræningsform, som ikke er begrænset af dybder, sten og jordtype. Samtidig blotlægges alle stikdræn under gravearbejdet, som tilsluttes de nye drænsledninger og dermed sikrer fortsat afløb af eksisterende dræn.

Drænkassen fungerer som en slæbekasse, der trækkes i udgravningen. Denne metode kræver ikke, at håndmanden befinder sig i renden, men kan udfører sine opgaver fra terræn, hvilket skåner håndmanden væsentligt.

Med en profilskovl graves der op til lige over bunden af den projekterede drændybde, hvor eventuelle stikdræn kan lokaliseres og tilkobles. Drænkassen bliver trukket fremad, og det er det lange slæbeskær, som stabiliserer kassen og præciserer ilægningen af drænet således, at det ligger jævnt uden lunker, som der, ifølge Thor Laursen, typisk opstår under manuel dræning. I samme arbejdsgang tilføres der filtermateriale omkring drænet, som passer til drænets slidstørrelse.

- Bruger man en drænplov eller kædegraver, er det væsentligt svære at fange eventuelle stikdræn, som kan være vigtige at få tilkoblet under et dræn-projekt, forklarer han.

- Vi har efterhånden kørt med den i mange år, og det er den samme maskinfører, der kontinuerligt har udført arbejdet, så der ligger megen erfaring bag.

- Og selvom den måske ikke følger en drænplov metermæssigt, klarer den alle forhindringer effektivt med en og samme maskine, og kan samtidig indmåle alle dræn, nye som gamle med 3D-maskinstyring. Derefter kan der udarbejdes et færdigt drænkort over det drænede område, påpeger kloakmesteren.

Vejrenoveringsvogn

Blandt mange andre opgaver, fremhæver Jørn Høj, at Korinth Entreprenørfirma også selv har specialbygget en vejrenoveringsvogn til markveje- og stier.

- Vi tilfører materiale, udlægger og laver profil på vejen i en og samme arbejdsgang, forklarer Jørn Høj.

- Hele essensen med vognen er, at vi har en høvl under vognen, der til en start kan grov-afrette vejen, og efterfølgende udlægger slæbet det valgte materiale. Dette materiale kan justeres i højde og bredde og tilrette vejen, så regnvandet lettere løber af den nyetablerede vej. Resultatet gør, at vejen bliver så vedligeholdelsesfri, som muligt.

Jørn Høj understreger, at vejrenoveringsvognen er efterspændt en traktor, hvilket gør den forholdsvis terrængående.

Arbejdsbredden kan varieres fra 2,5 til 3,8 meter, og vejen tromles efterfølgende med en medbragt syv-tons selvkørende vibrationstromle.

- Vi kører en del med vejrenoveringsvognen, siger han og fremhæver, at de derfor også har lavet en miniudgave til grusstier op til 1,6 meter. Den lille vejrenoveringsvogn har identisk opbygning med den store, men er bare en fjerdedel mindre.

Læs også